Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

Persberichten

NSZ vraagt transparantie digitale verkoopplatformen: “Willen we de e-commerce faciliteren dan moet er transparantie in het landschap komen”


Brussel, 17 januari - Deze week werd bekend gemaakt dat er binnenkort naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe speler komt in het Vlaamse webshoplandschap. Betekent dit het einde van de winkels in de straat? Christine Mattheeuws van NSZ gelooft van niet. “Met NSZ willen we alle winkeliers ondersteunen om te ‘fygitaliseren’, dat is het combineren van een fysieke winkel en een digitaal verkoopplatform. Het is geen of-of verhaal, maar en-en. Ook het Vlaams regeerakkoord wil hier op korte termijn sterk op inzetten. “NSZ vraagt daarom uitdrukkelijk dat de overheid er werk van maakt om de verschillende soorten platforms en de tarieven in kaart te brengen. “Die onduidelijkheid schrikt vele ondernemers momenteel af. Willen we de e-commerce faciliteren dan moet er transparantie in het landschap komen”, aldus Mattheeuws.

Met de komst van een van de grootste webshops ter wereld naar Vlaanderen vindt NSZ dat er meer transparantie in het landschap gebracht moet worden. “Ondernemers zijn innovatief en willen hierin meegaan, maar al te vaak worden ze nog afgeschrikt om effectief de stap te zetten”, zegt Mattheeuws. Volgens NSZ is de grootste oorzaak onduidelijkheid. Mattheeuws: “Zo bestaan er verschillen tussen de grote webshops enerzijds en digitale verkoopplatformen anderzijds. De webshops bieden voornamelijk eigen producten aan en zijn dus voornamelijk concurrent van de lokale handelaar. De digitale verkoopplatformen zijn voornamelijk een digitale marktplaats waar handelaars hun producten in de kijker kunnen zetten om te verkopen.”

“Met NSZ willen we alle winkeliers ondersteunen om te ‘fygitaliseren’, dat is het combineren van een fysieke winkel en een digitaal verkoopplatform. Het is geen of-of verhaal, maar en-en. Ook het Vlaams regeerakkoord wil hier op korte termijn sterk op inzetten.

Vooral die laatste kan volgens NSZ een meerwaarde betekenen voor de lokale handel. “Via die digitale verkoopplatformen kun je je producten aan een heel breed publiek verkopen. De fysieke winkel met de bijhorende service en diversiteit blijft belangrijk. Maar willen we de handelaars ook nog de volgende jaren laten meedraaien dan is het noodzakelijk dat er naast de beleving ook wordt ingezet op e-commerce. Je fysieke winkel kan dan een persoonlijke ‘hub’ worden waar je aan op maat gemaakte klantenbinding kunt doen. De combinatie van de twee kan voor vele handelaars een grote meerwaarde betekenen.

“De vraag leeft bij de handelaars, er is ondertussen een aanbod van digitale platforms, maar het bredere kader is heel erg onduidelijk”, zegt Mattheeuws. “Er moeten duidelijke afspraken komen over de transparantie binnen deze sector. En daarvoor wil NSZ met de Vlaamse Regering snel aan tafel zitten. “In het Vlaams regeerakkoord staat duidelijk dat Vlaanderen actief de lokale ondernemers wil steunen en inzetten op initiatieven voor succesvolle e-commerce op maat. Daarbij belooft de overheid om de positie van de lokale ondernemers in de omwenteling naar fygitaal kopen te bepalen en indien nodig te ondersteunen.

“Het is nu het moment om de vele onduidelijkheden weg te werken en de meerwaarde van de e-commerce te optimaliseren, ook voor de Vlaamse ondernemers. Zo kan de overheid bijvoorbeeld onderzoeken hoe een groter deel van het geld kan behouden kan worden om te investeren in winkels en stadskernen”, aldus Mattheeuws.


                                                                                 
Vragen en info

Stefaan Gruyaert, Communicatieverantwoordelijke
stefaan.gruyaert@nsz.be
0470/11 10 57

NSZ ziet wintersolden traag op gang komen, maar verwacht toename verkoop


Brussel, 17 januari – De wintersolden zijn ondertussen halfweg, maar echt winterweer is het nog niet geweest. “Christine Mattheeuws van NSZ: “We hebben een zeer zacht najaar achter de rug en ook tijdens januari is het tot nu toe erg zacht gebleven. Daardoor hebben veel handelaars nog een grote stock met vooral winterproducten die weg moet. Voorlopig hebben iets minder verkocht dan halfweg de solden vorig jaar. De solden zijn daarom gestart met kortingen van zo’n 30 tot 40 %. Vanaf nu geven de winkeliers aan de kortingen te verhogen naar -40 %, -50% en -60%. Een stevige winterprik zou helpen om de verkoop te stimuleren.”

De winter is voorlopig erg zacht. Daarom liggen er in het midden van de wintersolden nog vrij veel winterproducten in de winkels. Volgens NSZ geven de winkeliers daarom vanaf nu kortingen tot -60%. Mattheeuws: “De verkoop van winterkledij en -schoenen kan nog een extra duwtje in de rug gebruiken. Door het warme winterweer zijn de mensen minder snel geneigd om deze producten te kopen.” Voorlopig hebben iets minder verkocht dan halfweg de solden vorig jaar. NSZ blijft toch optimistisch: “Vanaf nu geven de winkeliers stevige kortingen tot -60%. Dat zal de verkoop van de stocks zeker nog aanzwengelen.

Door het zachte najaar lagen er bij de start van de wintersolden nog heel wat winterspullen in de winkelrekken van kleding- en schoenenwinkels. De herfstartikelen waren al voor een groot stuk de deur uit. Dat bleek uit een recente navraag van NSZ bij 522 uitbaters van een kleding- of schoenenwinkel.

Uit de enquête bleek dat 41 procent van de modewinkels bij het begin van de solden minder had verkocht dan vorig jaar. In het algemeen werden er 4 procent minder kledij en schoenen verkocht afgelopen najaar. NSZ geeft aan dat naast het te zachte weer de verschillende kortingdagen voor de solden de oorzaken zijn van de lagere omzet in het najaar.

Het aantal ‘themadagen’ zoals Black Friday, Singles Day, Mid Season Sale, zorgen ervoor dat handelaars zich verplicht voelen om hoge kortingen aan te bieden om zo de consument voor zich te kunnen winnen. “Dat is leuk voor de klanten, zo’n hoge korting, maar het zorgt voor heel wat problemen bij de uitbaters van kleding- en schoenenwinkels. Hun marges zijn al niet zeer hoog, waardoor ze nog amper iets verdienen aan een verkocht kledingstuk. Dat knijpt de sector steeds verder dood.

Vragen en info

Stefaan Gruyaert, Communicatieverantwoordelijke NSZ
stefaan.gruyaert@NSZ.be
0470/11 10 57

Fiscus streng voor zelfstandigen maar niet voor zichzelf: “Informaticasysteem FOD Financiën faalt opnieuw”


Brussel, 17 januari - NSZ en KVABB, de Koninklijke Verenging voor Accountants en Boekhouders maken zich ernstige zorgen over de nieuwe manier van werken bij de overheidsdienst Financiën. Onlangs werd een bericht verspreid dat er geen enkele tolerantie zal worden toegestaan bij het indienen van de maandelijkse btw-aangiftes voor het tegoed van de terugbetaling van de btw. Christine Mattheeuws, NSZ: “Ook deze week waren er grote problemen met het informaticasysteem van de overheid (Intervat, Myminfin). Door het falen van systeem van de btw zullen zelfstandigen die btw tegoed hebben moeten wachten tot de volgende btw-aangifte alvorens btw te kunnen terugvorderen. Dit is onaanvaardbaar.” In november meldden beide organisaties ook al grote informaticaproblemen bij de overheid voor de aangifte van de vennootschapsbelasting en personenbelasting. “Ook nu weer faalt het systeem. Dat is al heel vervelend op zich maar dat de zelfstandigen hier op de koop toe de dupe van zijn omdat ze bij laattijdige aangifte de btw niet kunnen terugvorderen is voor ons een brug te ver. We eisen dat de bestaande tolerantieperiode blijft bestaan. Ondernemers mogen niet gestraft worden door het falen van de fiscus”, aldus nog NSZ.

Als zelfstandige bent u btw-plichtig: u houdt bij hoeveel btw u zelf betaalt op uw aankopen en hoeveel btw u ontvangt van uw klanten. Het verschil is het bedrag dat u expliciet kan terugvragen van de belastingdienst via de btw-aangifte. De fiscus stort dit tegoed dan binnen de 3 maanden op de rekening van de belastingplichtige.

Christine Mattheeuws van NSZ: “Volgens de berichtgeving van de FOD Financiën moet de maandaangifte uiterlijk de 20ste van de maand volgend op de aangifteperiode ingediend worden.” De FOD Financiën geeft aan hierop geen enkele tolerantie toe te passen voor het tegoed van de terugbetaling van de btw, zelfs niet in de vakantieperiode. De maandaangifte moet ingediend worden via Intervat. De FOD Financiën wijst er expliciet op dat ze geen enkele afwijking zal toestaan”, aldus Mattheeuws.

Ludo Van den Bossche van KVABB: “Op dit moment hebben de cijferberoepers het razend druk met indienen van de btw-aangiftes, terwijl we deze week opnieuw zware problemen ondervinden met de informaticatoepassingen van de overheid (Intervat, Myminfin enz). Dat is al heel vervelend op zich maar dat de zelfstandigen hier op de koop toe de dupe van zijn omdat ze bij laattijdige aangifte niet de btw kunnen terugvorderen is voor ons een brug te ver. We eisen dat de bestaande tolerantieperiode waarbij enkele dagen te laat door de vingers wordt gezien blijft bestaan. Ondernemers mogen niet gestraft worden door het falen van de fiscus,” aldus nog NSZ.

Ten slotte eisen NSZ en KVABB dat er na de aanhoudende problemen wordt geïnvesteerd in een performant computersysteem. Mattheeuws: “Deze aanhoudende problemen zijn beschamend voor een land als België. Het is voor iedereen duidelijk dat slecht functionerende (en nochtans wettelijk verplichte) informaticatoepassingen en een enorme druk vanuit de betrokken overheidsdiensten de werkbaarheid van het cijferberoep niet ten goede komen.

Vragen en info

Stefaan Gruyaert, Communicatieverantwoordelijke NSZ
stefaan.gruyaert@nsz.be
0470/11 10 57