Kortingen het hele jaar door zijn niet normaal!

Tags
Categorie Algemeen
Kortingen het hele jaar door zijn niet normaal!

Twee weken geleden, halverwege de soldenperiode, hielden we een enquête onder onze handelaars en onze handelaarsverenigingen. De resultaten stemden niet tot optimisme. Het wisselvallige weer en het gevoel dat de koopkracht maar half zo groot was, stimuleerden consumenten niet bepaald om naar hun lokale winkels te gaan.
Onze winkeliers zijn evenwel nog steeds een groot voorstander van deze soldenperiodes, die ze nog steeds beschouwen als een van de hoogtepunten van het jaar, ook al zien we steeds meer bereidheid van hun kant om te overwegen de soldenperiodes te verplaatsen naar februari en augustus.

Een andere vaststelling horen we vaak van onze handelaars: "Ja, de solden zijn nog steeds heel belangrijk voor ons, maar wat kunnen we doen tegenover de grote ketens en vooral tegenover e-commerce, waar kortingen de norm worden?" We krijgen ook steeds vaker berichten van onze leden die ons anekdotes vertellen die spijtig genoeg de geestesgesteldheid van de bevolking weergeven. Het komt steeds vaker voor dat consumenten bij de kassa vragen om korting of een gratis artikel, of zelfs gaan afdingen op de prijs!

Overstelpt met promoties

De consumenten van vandaag worden zo overstelpt met allerlei promoties, uitzonderlijke kortingen, “1 gratis bij aankoop van 2-aanbiedingen”, dat het bijna onmogelijk is geworden voor hen om de juiste prijs op een product te vatten. Neen, kortingen het hele jaar door zijn niet normaal. Het is een bijna onhoudbare situatie voor onze 'kleine' winkeliers. Hoe kunnen ze in die omstandigheden concurreren met bijvoorbeeld Chinese apps of platforms waar producten de hele tijd worden afgeprijsd?

Natuurlijk weten we zeker dat onafhankelijke winkeliers altijd hun toegevoegde waarde kunnen laten zien door hun advies, hun kennis van de consument en de kwaliteit van hun producten, maar kunnen ze nog steeds het verschil maken in deze tijden waarin mensen twee keer elke euro omdraaien? Helaas zijn de non-stop promoties van ketens en e-commerce erg verleidelijk en we zien een gevoel van hulpeloosheid opkomen bij onze winkeliers.

We stelden eerder het gebrek aan transparantie bij de controles door de autoriteiten aan de kaak. Vandaag stellen wij nog meer de vraag. Is er geen belangrijke taak weggelegd voor de FOD Economie die moet controleren of door deze e-commercebedrijven de Belgische wetgeving met betrekking tot de prijsaanduiding en ook wat betreft de klantengegevens nageleefd wordt? Op die manier zet de overheid in op kwaliteit wat dit betreft, zowel voor de burgers/consumenten als voor de lokale handelaars die wel de regels naleven.