Smartphones zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar hoe zit het met het gebruik van smartphones tijdens werkuren?
Is smartphonegebruik tijdens werkuren toegelaten?
U heeft als werkgever het recht om richtlijnen op te stellen over smartphonegebruik tijdens werkuren. De effectieve arbeidstijd is de tijd waarin de werknemer ter beschikking van de werkgever is en waarover hij niet vrij kan beschikken om zich met persoonlijke zaken bezig te houden.
De werkgever kan vragen om smartphones buiten handbereik te houden, zoals in een locker, of dat persoonlijke zaken niet tijdens werkuren worden geregeld.
Werksmartphone
Ingeval van een werksmartphone kan de werkgever meer controle uitoefenen, aangezien deze bedoeld is voor zakelijke doeleinden.
Om bedrijfsveiligheid en productiviteit te garanderen, mag u bijvoorbeeld apps verwijderen of websites blokkeren die een risico vormen. Het is belangrijk dat deze afspraken duidelijk zijn vastgelegd in (een bijlage van) het arbeidsreglement.
Sancties
Als een werknemer zijn privételefoon gebruikt ondanks het verbod, dan kan hij een disciplinaire sanctie oplopen die in het arbeidsreglement is bepaald: verwittiging; ontslag in geval van herhaald gedrag; enz.
Aangezien het niet mogelijk is een controle op de privételefoon uit te voeren, kan de werknemer enkel worden bestraft als hij op heterdaad wordt betrapt.
Controle van smartphonegebruik
U mag als werkgever smartphonegebruik controleren, maar u dient de privacy van de werknemer te waarborgen.
Hiervoor gelden drie wettelijke principes:
Er moet een gerechtvaardigd doel zijn, zoals het beschermen van bedrijfsgegevens.
De controle moet beperkt zijn tot de noodzakelijke gegevens om het doel te bereiken.
Werknemers moeten vooraf weten welke informatie wordt gecontroleerd, waarom, en hoe.
Privételefoons en activiteiten op sociale media buiten werkuren vallen buiten de controle van de werkgever.
BesluitDe werkgever kan in het arbeidsreglement richtlijnen opnemen voor smartphonegebruik tijdens werkuren, aangezien de werknemer tijdens deze uren ter beschikking van de werkgever is en zich niet met persoonlijke zaken kan bezig te houden. |
