Hoe interesten en het schadebeding aanrekenen aan consumenten als ze uw factuur niet betalen?

Categorie Algemeen
Hoe interesten en het schadebeding aanrekenen aan consumenten als ze uw factuur niet betalen?

U mag bij een consument niet zomaar interesten of schadevergoedingen aanrekenen bij laattijdige betaling. Sinds september 2023 gelden strengere regels. Als uw algemene voorwaarden hier niet aan voldoen, kan u helaas geen kosten vragen.

Gratis eerste herinnering

Zijn uw algemene voorwaarden in orde, dan moet altijd starten met één gratis betalingsherinnering. Die moet minstens volgende gegevens bevatten:

  • openstaand bedrag en beschrijving van de geleverde dienst of het product,
  • datum waarop de schuld opeisbaar werd,
  • uw ondernemingsnummer en naam,
  • het bedrag van het schadebeding bij niet-betaling,
  • een betaaltermijn van minstens 14 kalenderdagen.

Deze herinnering mag via brief, e-mail of sms worden verstuurd. Pas na afloop van de termijn mag u kosten aanrekenen.

Wachttijd

De termijn van 14 dagen start drie werkdagen na verzending van de herinnering.

Als KMO geniet u echter van een gunstiger regeling: u mag nalatigheidsinteresten berekenen vanaf de dag die volgt op de verzending van de eerste herinnering, en dus veertien dagen eerder dan grote ondernemingen. Het is dus belangrijk dat u kunt aantonen wanneer de herinnering effectief werd verzonden.

Beperkingen interesten en schadebeding

De interestvoet is geplafonneerd: maximaal de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties

Het schadebeding moet in uw contract of algemene voorwaarden staan en geldt enkel als het wederkerig is.

  • tot 150 euro mag u maximaal 20 euro vorderen;
  • tussen 150,01 en 500 euro mag u 30 euro vragen, vermeerderd met 10% van het bedrag boven 150 euro;
  • en voor schulden boven 500 euro bedraagt het forfait 65 euro, vermeerderd met 5% van het bedrag boven 500 euro, met een absoluut maximum van 2.000 euro.

Sancties

Bij schending van de regels (bv. geen gratis herinnering of te hoge kosten) verliest u het recht op interesten en schadevergoedingen. De consument kan zelfs terugbetaling eisen. Overtredingen kunnen leiden tot boetes tot €10.000 of 4% van de jaaromzet.

- - -
Dit artikel komt uit de NSZ-nieuwsbrief van 16 oktober 2025.
Wil je ons magazine ontvangen en gebruik maken van onze andere diensten? Word nu lid!