Hoe concreet interesten en het schadebeding aanrekenen aan consumenten in geval van wanbetaling?

Tags
Categorie Juridisch
Hoe concreet interesten en het schadebeding aanrekenen aan consumenten in geval van wanbetaling?

Sinds 1 september 2023 gelden nieuwe regels voor wat u als ondernemer mag aanrekenen wanneer een consument uw factuur niet tijdig betaalt. De wetgever heeft hiermee komaf gemaakt met buitensporige kosten en onduidelijke invorderingspraktijken. Concreet betekent dit dat u niet zomaar onmiddellijk interesten of schadevergoedingen mag toepassen.

Wanneer een consument te laat betaalt, moet u eerst een kosteloze herinnering sturen. Die herinnering vermeldt duidelijk uw identiteit, uw ondernemingsnummer, het verschuldigde bedrag en het bedrag van het schadebeding dat zal worden geëist bij niet-betaling binnen de termijn van veertien kalenderdagen, een beschrijving van de geleverde goederen of diensten, de vervaldatum van de factuur, en de termijn waarbinnen de klant nog kan betalen (minimaal 14 kalenderdagen (+ 3 werkdagen bij verzending per post)), vooraleer enige kost, interest of vergoeding zal worden aangerekend.

Na die eerste aanmaning moet u, zoals aangekondigd in uw brief, minstens 14 kalenderdagen wachten vooraleer u extra kosten mag aanrekenen. De termijn begint te lopen de dag na verzending van de e-mail (of de derde werkdag na verzending per post).

Pas als er na die termijn niet betaald werd, mag u vertragingsinteresten en een forfaitair schadebeding toepassen, op voorwaarde dat die in uw algemene voorwaarden staan en de wettelijke plafonds respecteren.

De interestvoet mag niet hoger liggen dan de referentie-interestvoet vermeerderd met 8 procentpunten per jaar (momenteel 10,5 %). Aan kmo’s wordt toegestaan om de interestberekening retroactief te laten lopen vanaf de kalenderdag die volgt op de dag van de eerste betalingsherinnering.

De forfaitaire schadevergoeding mag maximaal bedragen:

  • € 20 als de schuld niet hoger is dan € 150,
  • € 30 plus 10 % van het deel tussen € 150 en € 500,
  • € 65 plus 5 % van het deel boven € 500, met een absoluut maximum van € 2.000.

Een voorbeeld maakt dit concreet. Een consument betaalt een factuur van € 400 niet. U stuurt een gratis herinnering met 14 dagen betalingstermijn. Blijft de betaling uit, dan mag u interesten aanrekenen en een schadevergoeding van € 30 + 10 % van € 250, dus € 55.

U begrijpt allicht het belang om uw algemene voorwaarden en factuurmodellen aan te passen aan deze regels. Zonder correcte eerste gratis herinnering, de naleving van de wachttijd, en de juiste clausule in uw algemene voorwaarden verliest u immers het recht om een schadevergoeding te eisen. Ook riskeert u een strafrechtelijke boetes als deze bepalingen niet worden nageleefd.

- - -
Dit artikel komt uit de NSZ-nieuwsbrief van 13 november 2025.
Wil je ons magazine ontvangen en gebruik maken van onze andere diensten? Word nu lid!