Het antwoord is duidelijk: de herroepingstermijn is niet van toepassing op professionele aankopen.
Het mechanisme van veertien dagen, dat de hoeksteen vormt van de consumentenbescherming, is alleen gericht op personen die handelen voor privédoeleinden.
Zodra een aankoop wordt gedaan ‘voor de beroepsactiviteit’, biedt het Wetboek van Economisch Recht deze bescherming niet langer.
Deze uitsluiting wordt verklaard door de filosofie van de wetgever, die ervan uitgaat dat bedrijven worden geacht hun behoeften te kennen, de contractuele inzetten te begrijpen en de voorwaarden van hun transacties te onderhandelen. Ze worden verondersteld meer bedachtzaam te zijn.
In B2B-zaken is het dan ook de contractuele vrijheid die primeert en niet een dwingend beschermingsregime. Een aankoop afgesloten door een bedrijf is in principe definitief, tenzij de verkoper, puur op commerciële basis, een annulatiemogelijkheid toestaat die over het algemeen wordt vastgelegd in zijn eigen voorwaarden.
Het ontbreken van een herroepingsrecht vereist een verhoogde waakzaamheid van de zelfstandige. Het controleren van de kenmerken van het goed of de dienst, het aandachtig lezen van de clausules met betrekking tot retours, boetes of opzeggingsmodaliteiten is essentieel voordat de aankoop wordt afgesloten.
Bij moeilijkheden kan de professionele koper enkel terugvallen op de klassieke instrumenten van het gemeen recht.
<
Te onthouden?Voor bedrijven staat online aankopen dus niet gelijk aan een automatisch herroepingsrecht, maar aan de striktheid die eigen is aan commerciële relaties tussen zelfstandigen.
|
