NSZ reageert zeer verheugd op de nieuwe meting van de Antwerpse winkelstraten, die een daling van de leegstand en een sterke toename van de commerciële variatie aantoont. De leegstand is gedaald van 12,9% in 2022 naar 12,1% in 2025, wat een belangrijk signaal is voor de veerkracht en aantrekkingskracht van de stad.
“Deze cijfers zijn uitstekend nieuws voor elke Antwerpse ondernemer en bewijzen dat gerichte investeringen en een proactief beleid hun vruchten afwerpen. Een daling van de leegstand is de beste graadmeter voor een gezond en dynamisch ondernemingsklimaat. De stad bevestigt hiermee haar positie als dé shoppinghoofdstad van Vlaanderen”, reageert Nico Volckeryck, directeur groot-Antwerpen van NSZ.
“NSZ is vooral tevreden over de toename van de commerciële mix, waarbij horeca- en dienstverleners de groei trekken. Het aantal horecazaken, kappers, schoonheidssalons en andere diensten is in tien jaar tijd met maar liefst 20% toegenomen.”
“Maar het stadsbestuur mag nu niet op haar lauweren rusten. Er blijven veel uitdagingen. Investeren in infrastructuur en heraanleg rond winkelstraten en in de verschillende districten blijft cruciaal. NSZ roept het stadsbestuur ook op om deze gerichte aanpak verder te zetten en te blijven investeren in versnelde digitalisering en SEO-ondersteuning voor lokale ondernemers, zodat de fysieke en digitale aanwezigheid hand in hand gaan. Verder blijft actieve leegstandsbegeleiding om de leegstand verder onder het Vlaamse gemiddelde te krijgen belangrijk. Tot slot blijven we de toegankelijkheid en betaalbaar parkeren voor shoppers van buiten de directe omgeving onderstrepen.”