NSZ verwelkomt het initiatief van minister Beenders om minderjarigen te weren uit ‘Buy Now, Pay Later’ (BNPL) -apps zoals Klarna en vergelijkbare diensten. De bescherming van jonge consumenten tegen schuldenproblematiek is een absolute prioriteit. “Maar NSZ roept de financiële sector en de overheid op om ervoor te zorgen dat de kosten en de complexiteit van deze nieuwe regels niet worden doorgeschoven naar de detailhandelaars.”
BNPL-diensten (Buy Now, Pay Later) boden tot voor kort te gemakkelijke toegang tot kortlopend krediet bij online aankopen, zelfs voor minderjarigen. Minister Beenders greep in vanwege de alarmerende gevolgen: vorig jaar kwam één op de vijf personen die een dergelijk krediet afsloten in aanraking met een incassobureau. Daarnaast was bijna een derde van de BNPL-gebruikers jonger dan 24 jaar, wat de kwetsbaarheid van jonge consumenten benadrukt.
NSZ roept de sector op zijn verantwoordelijkheid op te nemen. “De wetgeving is er gekomen om consumenten te beschermen, niet om de marges van handelaars te verkleinen. We verwachten een schriftelijke garantie van de BNPL-aanbieders dat de kosten van deze jeugdbeschermingsmaatregel niet op de rug van de handelaars zullen worden afgewenteld.”
“Het is logisch dat we jongeren beschermen tegen de valkuilen van krediet en schulden. Minister Beenders zet hier een noodzakelijke stap”, aldus Cedric Tack, woordvoerder van NSZ. “Maar de zelfstandige handelaar, die deze diensten vaak aanbiedt via een extern platform, mag niet het slachtoffer worden van de aangescherpte regels.”
NSZ vreest dat de BNPL-providers, om hun verhoogde compliance- en IT-kosten te dekken, eenvoudigweg de commissie per transactie zullen verhogen. “We zien dit patroon telkens terugkeren: strengere regelgeving in de financiële sector leidt te vaak tot hogere kosten voor de kleine ondernemer”, klinkt het bij de zelfstandigenorganisatie. “Handelaars hebben geen vat op de technische implementatie van de leeftijdscontrole. Dat is de verantwoordelijkheid van de Klarna’s van deze wereld. Het zou onaanvaardbaar zijn als zij nu meer zouden moeten betalen per transactie om hun plicht te doen om mee te zorgen voor een gezonde financiële omgeving.”
Bovendien moet de leeftijdsverificatie naadloos en zonder extra manuele controle voor de handelaar verlopen. “De BNPL-platforms moeten zélf in staat zijn om de leeftijd van de koper technisch te garanderen. Er mag geen extra administratieve of juridische verantwoordelijkheid bij de zelfstandige terechtkomen, die nu al te vaak worstelt met stijgende kosten en administratieve lasten.”