
Nu de zomersolden in volle gang zijn, krijgt NSZ regelmatig feedback van handelaars dat er een toename is van vragen rond de terugname van goederen. Veel consumenten zijn zich er niet van bewust dat een handelaar in de meeste gevallen niet wettelijk verplicht is om goederen terug te nemen, zeker niet wanneer deze in een fysieke winkel zijn aangekocht. “De terugname wordt wel verwacht, maar gebeurt enkel als commerciële geste”, aldus NSZ.
Consumenten hebben vaak de verwachting dat ze elk aangekocht product kunnen retourneren, maar dit is een misvatting die vaak voortkomt uit het feit dat winkels de verkochte goederen terugnemen als commerciële geste. “Het is cruciaal om te benadrukken dat het retourrecht enkel van toepassing is op online aankopen”, aldus Cedric Tack, woordvoerder van NSZ. "Bij een aankoop in een fysieke winkel is er geen wettelijke bedenktijd en geen recht om de aankoop terug te draaien en de aangekochte goederen terug te geven aan de verkoper. Bij een fysieke aankoop in de winkel van de handelaar, is deze enkel verplicht tot teruggave of omruiling als het product een defect vertoont. Dit gebeurt dan in het kader van de wettelijke garantieplicht.”
“Elk product, ook soldenartikelen, heeft immers een wettelijke garantie van twee jaar. Dit betekent dat als een product een gebrek vertoont dat al bij de aankoop aanwezig was en niet het gevolg is van verkeerd gebruik, de consument recht heeft op herstelling of vervanging. Pas als dit niet mogelijk is, kan een terugbetaling geëist worden.”
“Veel winkels bieden uit klantvriendelijkheid en service een vrijwillig retour- of omruilbeleid aan. Dit is geen wettelijke verplichting en de voorwaarden hiervoor (zoals termijn, staat van het product, en de mogelijkheid van een waardebon in plaats van geld) worden volledig door de winkel zelf bepaald. Tijdens de solden kan het zijn dat winkels hun gebruikelijke retourbeleid aanpassen of beperken, wat volkomen legitiem is.”
Bij aankopen op afstand, zoals via webshops, geldt wel een wettelijk herroepingsrecht van 14 kalenderdagen. Binnen deze periode kan de consument zonder opgave van reden het product retourneren en heeft deze recht op terugbetaling, zelfs als het om een soldenartikel gaat. “Voor consumenten is het van groot belang om bij aankopen in fysieke winkels, zeker tijdens de solden, altijd vooraf te informeren naar het retourbeleid van de winkel. Een duidelijk beleid draagt bij aan een goede klantenrelatie en voorkomt misverstanden achteraf.”
“Handelaars hebben het recht om tijdens de solden hun focus te leggen op de verkoop van hun stock, zonder de extra administratieve last en kosten die retourneren van niet-defecte goederen met zich meebrengen. Maar wie beslist om verkochte goederen niet terug te nemen, doet er goed aan de klant hierover duidelijk te informeren.”