Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

NSZ wil betere sollicitatiefeedback om knelpuntberoepen via VDAB in te vullen

NSZ wil betere sollicitatiefeedback om knelpuntberoepen via VDAB in te vullen


Brussel, 6 januari 2020 - VDAB ontvangt jaarlijks zo’n 300.000 vacatures, waarvan de helft knelpuntvacatures. Ongeveer één op de drie van die vacatures raakt niet ingevuld. “Dan is het een verkeerd signaal om de opleidingen voor knelpuntberoepen te verminderen”, zegt NSZ. Christine Mattheeuws van NSZ: “De kern van het probleem is het gebrek aan goede sollicitatiefeedback. Werkgevers maken onvoldoende gebruik van het huidige systeem van sollicitatiefeedback van de VDAB. Via dat systeem verzamelt VDAB gerichte feedback voor de werkgever. Mocht de tool meer gebruikt worden, dan zouden de accountmanagers van de VDAB beter passende kandidaten kunnen doorverwijzen naar de werkgevers en vooral zouden sollicitanten nog beter begeleid kunnen worden in hun zoektocht naar werk. Als de VDAB de vraag van de werkgevers en het aanbod van de werkzoekenden beter in kaart kan brengen dan kan ze beter inspelen op een goede match en voorzien in de nodige opleidingen. De pool aan werkzoekenden mag dan wel minder groot worden, in the war for talent mag dit geen criterium zijn om minder opleidingen te voorzien”, aldus nog NSZ.

Verminderen van opleidingen is slecht signaal

“Werkgevers hebben al jaren problemen om geschikt personeel te vinden. De zoektocht naar technisch personeel wordt ronduit problematisch”, meldt VDAB over het groot aantal knelpuntberoepen dat niet ingevuld geraakt. Naast de ‘vaste waarden’ zijn er volgens VDAB in 2019 een aantal nieuwe knelpuntberoepen. Die vinden hun oorzaak in de grote kloof tussen de verwachtingen van werkgevers en kandidaten. “En daarin speelt sollicitatiefeedback een cruciale rol”, weet Mattheeuws.

Kern van probleem: gebrek aan sollicitatiefeedback

Uit recent onderzoek van NSZ blijkt dat slechts een minderheid van de werkgevers sollicitatiefeedback geeft via de tool van de VDAB: “Met die feedback kunnen de bemiddelaars van VDAB nochtans de wensen van de werkgever beter leren kennen, zodat ze bij nieuwe voorstellen van kandidaten nauwkeuriger kunnen inspelen op de specifieke noden van het bedrijf. Maar vooral zouden de sollicitanten beter begeleid kunnen worden in hun zoektocht naar werk. 

Door een eenvoudige feedbackmodule zouden niet alleen werkgevers nog gerichter kunnen worden geholpen door de VDAB, maar zou de sollicitant ook beter weten waarom hij of zij naast de job heeft gegrepen.

Oplossing mismatch

9 op de 10 ondernemers (89%) is bereid een sollicitatiefeedbacktool te gebruiken op voorwaarde dat die gebruiksvriendelijk is én de VDAB ook iets met de feedback doet en meehelpt om geschikt personeel te vinden. Het komt er dus op aan om een eenvoudige tool te ontwikkelen en de werkgevers duidelijk te maken dat de bemiddelaars van de VDAB klaarstaan voor hen.

Tool in de maak

Intussen heeft NSZ de bestaande tool in opdracht van de VDAB herbekeken en heeft het een prototype laten uitwerken. VDAB beloofde om de hernieuwde tool voor sollicitatiefeedback verder te analyseren en na te gaan hoe het deze technisch kan koppelen aan de VDAB-database. Door een eenvoudige feedbackmodule zouden niet alleen werkgevers nog gerichter kunnen worden geholpen door de VDAB, maar zou de sollicitant ook beter weten waarom hij of zij naast de job heeft gegrepen.

Mattheeuws: “Als de VDAB de vraag van de werkgevers en het aanbod van de werkzoekenden beter in kaart wil brengen dan kan ze nog beter inspelen op de match en voorzien in de nodige opleidingen. De pool aan werkzoekenden mag dan wel minder groot worden, maar in the war for talent mag dit geen criterium zijn om minder opleidingen te voorzien”.

Vragen en info
Stefaan Gruyaert
Communicatieverantwoordelijke NSZ
stefaan.gruyaert@nsz.be
0470 11 10 57

deel dit