Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

NSZ vraagt transparantie digitale verkoopplatformen: “Willen we de e-commerce faciliteren dan moet er transparantie in het landschap komen”

NSZ vraagt transparantie digitale verkoopplatformen: “Willen we de e-commerce faciliteren dan moet er transparantie in het landschap komen”


Brussel, 17 januari - Deze week werd bekend gemaakt dat er binnenkort naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe speler komt in het Vlaamse webshoplandschap. Betekent dit het einde van de winkels in de straat? Christine Mattheeuws van NSZ gelooft van niet. “Met NSZ willen we alle winkeliers ondersteunen om te ‘fygitaliseren’, dat is het combineren van een fysieke winkel en een digitaal verkoopplatform. Het is geen of-of verhaal, maar en-en. Ook het Vlaams regeerakkoord wil hier op korte termijn sterk op inzetten. “NSZ vraagt daarom uitdrukkelijk dat de overheid er werk van maakt om de verschillende soorten platforms en de tarieven in kaart te brengen. “Die onduidelijkheid schrikt vele ondernemers momenteel af. Willen we de e-commerce faciliteren dan moet er transparantie in het landschap komen”, aldus Mattheeuws.

Met de komst van een van de grootste webshops ter wereld naar Vlaanderen vindt NSZ dat er meer transparantie in het landschap gebracht moet worden. “Ondernemers zijn innovatief en willen hierin meegaan, maar al te vaak worden ze nog afgeschrikt om effectief de stap te zetten”, zegt Mattheeuws. Volgens NSZ is de grootste oorzaak onduidelijkheid. Mattheeuws: “Zo bestaan er verschillen tussen de grote webshops enerzijds en digitale verkoopplatformen anderzijds. De webshops bieden voornamelijk eigen producten aan en zijn dus voornamelijk concurrent van de lokale handelaar. De digitale verkoopplatformen zijn voornamelijk een digitale marktplaats waar handelaars hun producten in de kijker kunnen zetten om te verkopen.”

“Met NSZ willen we alle winkeliers ondersteunen om te ‘fygitaliseren’, dat is het combineren van een fysieke winkel en een digitaal verkoopplatform. Het is geen of-of verhaal, maar en-en. Ook het Vlaams regeerakkoord wil hier op korte termijn sterk op inzetten.

Vooral die laatste kan volgens NSZ een meerwaarde betekenen voor de lokale handel. “Via die digitale verkoopplatformen kun je je producten aan een heel breed publiek verkopen. De fysieke winkel met de bijhorende service en diversiteit blijft belangrijk. Maar willen we de handelaars ook nog de volgende jaren laten meedraaien dan is het noodzakelijk dat er naast de beleving ook wordt ingezet op e-commerce. Je fysieke winkel kan dan een persoonlijke ‘hub’ worden waar je aan op maat gemaakte klantenbinding kunt doen. De combinatie van de twee kan voor vele handelaars een grote meerwaarde betekenen.

“De vraag leeft bij de handelaars, er is ondertussen een aanbod van digitale platforms, maar het bredere kader is heel erg onduidelijk”, zegt Mattheeuws. “Er moeten duidelijke afspraken komen over de transparantie binnen deze sector. En daarvoor wil NSZ met de Vlaamse Regering snel aan tafel zitten. “In het Vlaams regeerakkoord staat duidelijk dat Vlaanderen actief de lokale ondernemers wil steunen en inzetten op initiatieven voor succesvolle e-commerce op maat. Daarbij belooft de overheid om de positie van de lokale ondernemers in de omwenteling naar fygitaal kopen te bepalen en indien nodig te ondersteunen.

“Het is nu het moment om de vele onduidelijkheden weg te werken en de meerwaarde van de e-commerce te optimaliseren, ook voor de Vlaamse ondernemers. Zo kan de overheid bijvoorbeeld onderzoeken hoe een groter deel van het geld kan behouden kan worden om te investeren in winkels en stadskernen”, aldus Mattheeuws.


                                                                                 
Vragen en info

Stefaan Gruyaert, Communicatieverantwoordelijke
stefaan.gruyaert@nsz.be
0470/11 10 57

deel dit