Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

NSZ reageert op voorstel kilometerheffing: “Met platte kilometerheffing tref je de verkeerde mensen”

NSZ reageert op voorstel kilometerheffing: “Met platte kilometerheffing tref je de verkeerde mensen”

 

Brussel, 22 augustus - “Het voorstel van CD&V om een belasting te heffen op alle lichte vrachtwagens is een non-voorstel”, reageert NSZ.  Christine Mattheeuws: “Het argument van de grote toename van de e-commerce dekt geenszins de lading van deze problematiek. Vooral de vele ondernemers die hun lichte vrachtwagen gebruiken voor andere professionele doeleinden zullen hier de dupe van zijn. We moeten af van het idee van een dergelijke platte kilometerheffing. Die is anti-economisch en raakt de verkeerde mensen. Zorg voor échte alternatieven en beloningen in de plaats.

Anti-economisch

“Dat het aantal lichte vrachtwagens toeneemt door onder meer de e-commerce staat buiten kijf”, zegt Mattheeuws. “Vandaag in ons land zijn die leveringsdiensten echter grotendeels in handen van vooral de grote distributiebedrijven, denk maar aan UPS, PostNl en BPost. Met een kilometerheffing op alle lichte vrachtwagens raak je dus vooral de zelfstandigen die hun lichte vrachtwagen nodig hebben voor het uitoefenen van hun beroep dat niet aan de e-commerce is gelinkt. Dit is dus aan anti-economisch voorstel.”

Het voorstel van CD&V om een belasting te heffen op alle lichte vrachtwagens is een non-voorstel

Het voorstel om de volgende legislatuur ook de personenwagens te belasten is volgens NSZ een platte belastingverhoging. “Met dergelijke platte belastingverhogingen raak je vooral de mensen die niet anders kunnen dan de wagen te nemen om te werken. Wil je toch taksen invoeren, zorg er dan ook voor dat het transitverkeer dat door België passeert mee betaalt “Dat verkeer kost ons vandaag geld en bezorgt iedereen enorm veel fileleed. En ook de file kost ons land opnieuw bakken vol geld. Verder zou de taks gecompenseerd moeten worden voor de Vlamingen, Brusselaars en Walen met de andere voertuig gerelateerde taksen zoals BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting”, gaat Mattheeuws verder. Het kan niet zijn dat de slimme kilometerheffing de werkende mensen treft."

“Stimuleer bijvoorbeeld het carpoolen, een efficiëntere distributie van ‘kleine’ leveringen besteld via vooral buitenlandse e-commercespelers, het flexiwerken,...

Beloon alternatieven

“We stellen vast dat heel veel mensen zich met de auto blijven verplaatsen op dezelfde tijdstippen van de dag. Beloon diegene die zich op andere momenten verplaatsen en de werkgevers die dit voor hun werknemers mogelijk maken”, stelt Mattheeuws voor. “Stimuleer bijvoorbeeld het carpoolen, een efficiëntere distributie van ‘kleine’ leveringen besteld via vooral buitenlandse e-commercespelers, het flexiwerken, enz.. Met een platte kilometerheffingen treft men enkel de verkeerde mensen”, besluit Mattheeuws.

Vragen en info
Stefaan Gruyaert, communicatieverantwoordelijke NSZ
stefaan.gruyaert@nsz.be
0470 11 10 57

deel dit