Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

NSZ reageert op voorstel kilometerheffing in Brussel: “Alternatieven en compensaties ontbreken. Brussel zal ondernemingen verliezen”

NSZ reageert op voorstel kilometerheffing in Brussel: “Alternatieven en compensaties ontbreken. Brussel zal ondernemingen verliezen”

Brussel, 27 februari 2020 - De discussie over een (slimme) kilometerheffing in Brussel laait weer op. De Brusselse regering is van plan om automobilisten te belasten wanneer ze zich in de hoofdstad verplaatsen. Het tarief van de belasting, dat voor iedereen geldt, moet variëren naar gelang het tijdstip van de dag. Werkgeversorganisatie NSZ is niet te spreken over dit plan van de Brusselse regering . “Een dergelijke kilometerheffing raakt ondernemingen en bedrijven op verschillende niveaus: Brusselse ondernemers die zich in de stad moeten verplaatsen, Brusselse ondernemers met personeel van buiten de stad, ondernemers van buiten Brussel met een vestiging in de stad. Dit is een discriminerend voorstel en het ontbreekt aan alternatieven en compensaties. We voorspellen dat veel kleinere ondernemingen Brussel links zullen laten liggen. Een aderlating voor de lokale economie”, aldus NSZ.

Aderlating voor lokale economie

De invoering van een (slimme) kilometerheffing treft de Brusselse economie volgens NSZ op verschillende niveaus. Christine Mattheeuws: “Ondernemers die in Brussel gevestigd zijn en zich in Brussel verplaatsen, worden getroffen. Dus ook al zijn ze lokaal actief, zij worden toch gestraft. Alle regeringen en NSZ promoten lokale economie. Deze maatregel stimuleert dat geenszins. De alternatieven en compensaties zijn ontoereikend.”

Volgens NSZ moet de zoektocht naar duurzame alternatieven prioritair zijn, niet de belasting.

“In zeer veel Brusselse ondernemingen zijn bovendien werknemers tewerkgesteld die in Vlaanderen en Wallonië wonen. Het Brussels openbaar vervoer en het treinaanbod zijn niet voldoende georganiseerd en uitgebreid zodat de werknemers hun wagen op stal kunnen laten voor het traject tussen de woon- en werkplaats. Voor ondernemers is dit een extra kost, hetgeen de werkgelegenheid in Brussel niet ten goede komt ”, gaat Mattheeuws verder.

“Brussel kent ook een groot aandeel ondernemers die net buiten de Brusselse rand wonen en waarvan hun zaak in Brussel is gevestigd. Mattheeuws: “We zullen zien dat deze uit de stad zullen wegtrekken. Vergeet niet dat voor kleinere ondernemingen elke extra kost, waar geen alternatief of compensatie wordt voor voorzien, zwaar doorweegt. Brussel loopt zo heel veel inkomsten mis die wél naar de andere gewesten zullen vloeien.”

Zorg voor échte alternatieven en beloningen

Volgens NSZ moet de zoektocht naar duurzame alternatieven prioritair zijn, niet de belasting. Een dergelijke belasting zou die personen treffen die geen andere keuze hebben dan hun wagen te nemen om zich naar hun werk te begeven. NSZ gaat zelfs verder: wanneer een dergelijke belasting zou worden ingevoerd, moet er coördinatie zijn tussen de drie gewesten. “Er kan geen discriminatie zijn tussen personen die woonachtig zijn in de verschillende regio’s van dit land.

Een dergelijke belasting moet worden gecompenseerd voor iedereen: Brusselaars, Vlamingen en Walen via een vermindering of opheffing van andere taksen gelinkt aan de wagens. Voorbeelden daarvan zijn de belasting op de inverkeersstelling of de jaarlijkse rijbelasting”, vervolgt Christine Mattheeuws.

“Het is een realiteit dat heel veel mensen hun voertuig gebruiken op dezelfde uren van de dag. Men moet dus diegene belonen die zich op andere momenten verplaatsen en we moeten de werkgevers aanmoedigen om dit mogelijk te maken voor hun werknemers. Laat ons de flexibiliteit op de werkvloer, het autodelen, … aanmoedigen én zorg voor degelijk openbaar vervoer”, besluit Christine Mattheeuws.

Vragen en info

Stefaan Gruyaert, communicatieverantwoordelijke NSZ
stefaan.gruyaert@nsz.be
0470/11 10 657

deel dit