Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

NSZ reageert op Black Friday: 3 op 4 handelaars willen geen extra kortingsacties

NSZ reageert op Black Friday: 3 op 4 handelaars willen geen extra kortingsacties


Brussel, 27 november - “Consumenten zijn minder en minder geneigd om de volle pot te betalen voor een product. Dat is duidelijk een gevolg van de vele opeenvolgende actiedagen zoals Black Friday”, zegt Christine Mattheeuws van NSZ. Dit blijkt uit een bevraging van NSZ bij 728 handelszaken. “De officiële soldenperiodes, in de winter en in de zomer zijn belangrijk voor de handelaars, maar de opeenstapeling van extra actiedagen is voor de kleinere zaken nefast. Zo geven de handelaars gedurende meer dan 3 maanden op een jaar kortingen. Vijf jaar geleden was dit nog geen 2,5 maanden. Nochtans zijn 3 op de 4 handelaars geen voorstander van extra kortingsdagen, maar ze voelen zich verplicht om mee te doen. Consumenten zijn het intussen gewend geraakt om het hele jaar door promoties te krijgen, terwijl dit niet houdbaar is. De opeenvolgende kortingsdagen zorgen dat kleinere handelszaken niet kunnen overleven en uit de markt worden geduwd. Het wordt tijd dat we een halt roepen aan al die kortingsdagen en dat de verkopers elkaar niet langer opjagen. Trop is te veel, aldus nog NSZ.”

Kleinhandelszaken zorgen in onze eenzame en grijzer wordende maatschappij voor sociale cohesie. Dit moeten we koesteren. Het wordt tijd dat we een halt roepen aan al die kortingsdagen en de verkopers elkaar niet langer opjagen.

Uit een bevraging van zelfstandigenorganisatie NSZ bij 728 handelszaken blijkt dat slechts 34 procent meedoet aan Black Friday, vaak met lange tanden. De meerderheid van de handelaars die meedoet aan Black Friday doet dit enkel omdat velen het doen. “Want het aantal kortingsdagen blijft elk jaar toenemen en dat is voor vele winkels onhoudbaar”, reageert Mattheeuws. Daar waar handelaars vijf jaar geleden bijna 2,5 maanden kortingen gaven (voornamelijk 2 maanden solden en opendeurdagen, braderijen  en koppelverkoop) is dat op vijf jaar  met een derde gestegen tot meer dan 3 maanden. Want intussen hebben ook Black Friday en Cybermonday, mid-seasons enz. de kop opgestoken. Verwacht wordt dat de komende jaren ook Single’s day en ook nog andere kortingsdagen populair zullen worden in België.

Winkels die niet meedoen verliezen omzet, wie wel meedoet geeft een deel van zijn inkomsten af. Vele consumenten zijn intussen gewend geraakt aan het feit dat er het hele jaar door promoties zijn, in het bijzonder online. Grote spelers en buitenlandse online sites zetten immers wel altijd iets in promo om de klanten te lokken. De opeenstapeling van deze actiedagen zorgt ervoor dat de consument moeite heeft om de volle, faire prijs te betalen”, gaat Mattheeuws verder. Meer nog, maar liefst 78 procent van de handelaars wordt ook nog eens buiten de kortingsperiodes geconfronteerd met vraag om korting. Dit is niet langer houdbaar.

3 op 4 handelaars willen geen extra kortingsacties

Uit het onderzoek van NSZ blijkt dat drie op vier handelaars geen extra kortingsdagen willen. Ze willen de kortingsdagen beperken tot de eigenlijke solden en intussen de klanten Belgische producten aanbieden tegen een eerlijke prijs. De slinger van kortingen is duidelijk doorgeslagen en is niet langer houdbaar. De kleinhandel staat elk jaar al bij de top drie van het aantal faillissementen. Dit betekent dat de retail nu onder druk staat. “Als dit zo verder gaat dan dreigen we nog meer kleinhandelszaken te verliezen. Kleinhandelszaken zorgen in onze eenzame en grijzer wordende maatschappij voor sociale cohesie. Dit moeten we koesteren. Het wordt tijd dat we een halt roepen aan al die kortingsdagen en de verkopers elkaar niet langer opjagen”, aldus nog NSZ.

Meer info
Stefaan Gruyaert, communicatieverantwoordelijke NSZ
stefaan.gruyaert@nsz.be
0470/11 10 57

deel dit