Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

“Het elektronisch betalen is enkel een kost voor de zelfstandigen!”

“Het elektronisch betalen is enkel een kost voor de zelfstandigen!”

Volgens de FOD Economie is, meer dan zes maanden na de invoering van de verplichting om elektronische betalingen aan te bieden, 30% van de handelaars nog steeds niet in orde. NSZ is verrast door deze mededeling. “NSZ ontkent niet dat er nog problemen zijn, maar we willen toch wijzen op het gebrek aan transparantie bij de leveranciers en de hoge kosten voor zelfstandigen. Er wordt hen iets opgelegd waar enkel zij voor moeten betalen. Dat is niet correct.”

Sinds 1 juli van dit jaar zijn handelaars, in de ruimste zin van het woord, verplicht hun klanten een elektronisch betaalmiddel aan te bieden. De FOD Economie heeft sindsdien controles uitgevoerd waaruit blijkt dat ongeveer 30% van de betrokken zelfstandigen nog steeds niet aan de voorschriften voldoet. “De FOD gaat te ver in de extrapolatie”, aldus NSZ. “Veel van deze controles waren gericht.”

NSZ ontkent niet dat er nog problemen zijn, maar wil deze nuanceren. “Er moet rekening worden gehouden met de economische realiteit en soms met de situatie van de ondernemer, die bijvoorbeeld bijna met pensioen is en het niet meer nodig acht een investering te doen voor de paar maanden die hem nog resten als zelfstandige.”

Daarnaast wil de zelfstandigenorganisatie nogmaals wijzen op het gebrek aan transparantie in de sector: “Voor veel zelfstandigen is het moeilijk om hun weg te vinden in deze volstrekt ondoorzichtige jungle. Wij vragen de minister van Economie Pierre-Yves Dermagne al maanden om orde op zaken te stellen in deze sector en een echte vergelijkingstool te voorzien, zoals die bestaat voor energie.”

Volgens NSZ zal alleen een reële mogelijkheid tot vergelijking tot meer concurrentie leiden en de prijzen doen dalen: “Vandaag zijn de zelfstandigen de enigen die de kosten dragen, of het nu gaat om aankoop, huur of commissies op transacties, terwijl deze maatregel hen werd opgelegd. Dit is niet normaal. De tarieven en transactiekosten moeten dus omlaag en dat kan alleen door een bijdrage van de hele keten, inclusief banken, terminalexploitanten en consument”, besluit NSZ.

deel dit