Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

“Eerste soldenweekend was een succes”

“Eerste soldenweekend was een succes”

Het eerste weekend van de zomersolden is uitgedraaid op een succes. Uit een rondvraag van NSZ bij 136 handelaars blijkt dat hun omzet in vergelijking met de eerste soldendagen vorig jaar met ruim 15 procent is toegenomen. “De conclusie na het eerste zomersoldenweekend? Koopjes jagen is weer in. Na een slecht voorjaar is dit zeker ook een opsteker voor de modedetailhandel, die er ook een heel goede koopzondag heeft opzitten”, aldus NSZ. 

Het eerste weekend van de zomersolden heeft dus de positieve lijn van de start op donderdag doorgetrokken. “Tegenover het eerste soldenweekend vorig jaar steeg hun omzet met ruim 15 procent. Het weer was niet het ganse weekend overal optimaal en dit heeft zijn invloed gehad, maar het was zeker en vast geen spelbreker voor de koopjesjacht”, stelt NSZ vast. “Vooral de shoppingcentra en de winkels in de centrumstraten verwelkomden zaterdag en zondag vrij lange wachtrijen met kooplustigen. “De sector haalt opgelucht adem”, benadrukt NSZ. “Te veel handelaars hebben er een barslecht voorjaar opzitten, maar we merken een kentering die net voor de solden al was ingezet. De consumenten hebben duidelijk de weg naar de winkel teruggevonden en dat stemt handelaars optimistisch met het oog op het vervolg van de zomersoldenperiode. Dit is een opsteker, zeker voor de modedetailhandel. Onze rondvraag bij 136 handelaars leert dat er op dit moment sprake is van een omzetstijging van ruim 15 procent in vergelijking met de zomersolden vorig jaar. De conclusie? Shoppen is weer helemaal terug. Dat is erg mooi meegenomen voor de handelaars na een moeilijke periode.”

Consument profiteert van hoge kortingen
En die positieve vibe trekt zich door: 60 procent ziet de rest van de solden positief tegemoet, 28 procent van de handelaars verwacht tijdens deze soldenperiode evenveel te verkopen als vorig jaar, 67 procent gaat uit van een meerverkoop en slechts ruim 5 procent denkt minder te zullen verkopen. Daarmee liggen de verwachtingen gevoelig hoger dan vorig jaar tijdens de zomerkoopjes, die toen een omzetverlies van maar liefst 35 procent te verduren kregen door de pandemie. “Hopelijk blijven de cijfers de goed kant op gaan tot op het einde van de koopjesperiode, maar het is nu al duidelijk dat de consument weer gaat winkelen en al profiteert van de hoge kortingen tot 50 procent. Ook online zet die stijgende trend zich door met een stijging van ruim 18 procent in vergelijking met vorig jaar. Tijdens de coronaperiode hebben heel wat handelaars zich digitaal bijgeschoold en ze plukken daar nu de vruchten van.” 

deel dit