Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

“70 procent handelaars neemt bewust niet deel aan Black Friday, één op vier overweegt te stoppen”

“70 procent handelaars neemt bewust niet deel aan Black Friday, één op vier overweegt te stoppen”

7 op de 10 handelaars nemen niet deel aan Black Friday, terwijl 62 procent wel aangeeft dat ze nog een grote herfst -en wintervoorraad hebben. Dit is de opvallendste conclusie van NSZ bij een ledenbevraging.  De economische situatie van handelaars is erg alarmerend, zo blijkt verder uit de rondvraag. NSZ kan niet genoeg benadrukken hoe hard lokale handelaars de steun van de consument nodig zullen hebben om te overleven, want ze blijven vechten voor hun voortbestaan. 1 op 4 (28%) denkt erover na om  permanent te stoppen. Als handelaars met een omzetdaling te kampen krijgen, is dat voor maar liefst 93% met 20 procent of meer.”

Al ruim een week worden consumenten om de oren geslagen met kortingen onder de noemer Black Friday. “Dat resulteert vaak in uitstelgedrag voor bepaalde aankopen, zeker in deze economisch erg woelige tijden. Het is voor de consument ook moeilijker om werkelijke kortingen te onderscheiden van niet-kortingen.”

“7 op 10 handelaars nemen niet deel aan Black Friday”, zo blijkt bij een ledenbevraging. “Hoofdreden is omdat ze dit vooral zien als een hype die uit Amerika komt overgewaaid (46%), maar ook omdat 1 op 5 (21%) vindt dat er te veel kortingsperiodes zijn op korte tijd. Cyber Monday is al helemaal niet populair onder de handelaars. Daar geeft 8 op de tien (76%) aan dat ze niet zullen deelnemen. Als handelaars wel deelnemen aan Black Friday, is het vooral om hun (te) grote resterende stock kwijt te geraken (57%).  Meer dan de helft van de handelaars (62%) heeft immers nog meer dan 40% van de stock liggen. Ruim éen op vier (29%) doet aan Black Friday mee onder druk, omdat andere handelaars hier ook aan meedoen. Koop lokaal en maak zo een belangrijk verschil”, vraagt NSZ daarom uitdrukkelijk. “We kunnen niet genoeg benadrukken hoe hard onze handelaars de steun van de   consument nodig zullen hebben om het hoofd volledig boven water te kunnen brengen en te kunnen houden in deze erg woelige tijden, waarin het aantal faillissementen fors toeneemt.”

1 op 4 wil stoppen, vertrouwen in overheid is weg
NSZ bevroeg de handelaars ook naar hun huidige economische en mentale situatie. “Die blijkt in erg veel opzichten alarmerend. Meer dan 1 op 2 handelaars (56%) zegt nog steeds een gedaald omzetcijfer te hebben in vergelijking met voor de crisis, in 2019. Van de handelaars met een omzetdaling kampt maar liefst 93 (!) procent met een dalend omzetcijfer van 20 procent of meer. Als er al sprake is van een stijging van de omzet is dat voor 50 procent van de handelaars tien procent of minder.”

Eén op de vier handelaars (26%) overweegt om tijdelijk te stoppen. 28 procent geeft zelfs aan om permanent de handdoek te gooien wat hun zaak betreft. Verder geeft ook bijna de helft van de handelaars (44%) aan dat de financiële reserves op zijn. Voor 42% gaat het voorlopig wel nog, maar ook zij vrezen voor de toekomst wat hun reserves betreft. Het vertrouwen in de overheid blijkt ook weg te kwijnen. Meer dan 8 op de 10 handelaars (84%) voelen zich niet meer gesteund door de overheid en de helft geeft aan dat de huidige steunmaatregelen pover zijn. “Wij roepen daarom de overheid nogmaals op om veel meer in dialoog te treden met handelaars en zelfstandigen in het algemeen. Zij hebben meer maatregelen op maat nodig, anders zal het domino-effect dat door de faillissementen is veroorzaakt, zich doorzetten. Dit moet nu te allen tijde vermeden worden, maar de handelaars geven zelf aan dat het daarvoor nu wel echt bijna te laat is. De handelaars onderstrepen dat alles zelf nog eens extra door aan te geven dat ze door een erg moeilijke periode gaan. Financieel én mentaal. Eén op drie geeft  aan dat het mentaal momenteel niet goed gaat, maar desondanks nog geen psycholoog heeft ingeschakeld. 8 procent heeft dit al wel gedaan. De overheid moet dus dringend ook meer werk maken van een communicatiecampagne om gratis psychologensessies te promoten. De handelaars moeten nog veel beter op de hoogte worden gebracht over waarop ze een beroep kunnen doen en waarop ze recht hebben om deze erg woelige tijden te overleven.”

deel dit