Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

Handelaars schakelen versnelling hoger in wintersolden: “81% start met 30% of meer, 1 op 5 met korting van 50%”

Handelaars schakelen versnelling hoger in wintersolden: “81% start met 30% of meer, 1 op 5 met korting van 50%”

Brussel, 26 december 2022 – Veel handelaars zullen de wintersolden met hoge kortingen starten. Vier op vijf handelaars (81%) zal starten met een korting van 30 procent of meer. Voor 1 op 5 (21%) zal dat zelfs direct kortingen van 50% zijn. “Dit is begrijpelijk, want nog 59% van de handelaars heeft een stock liggen van 40% of meer zo blijkt uit onze bevraging”, aldus NSZ. “De wintersolden worden duidelijk anders aangevoeld dit jaar, want 9 op 10 handelaars merken al een verschil in klantengedrag. De consument komt minder langs in de zaak zelf en dat heeft duidelijk zijn gevolgen”, benadrukt NSZ. “1 op 5 (23%) vreest een daling van de omzet van minstens 20% in vergelijking van vorig jaar. En vorig jaar waren de wintersolden al geen succes.”

De wintersolden starten op 3 januari. Met nog maar een paar dagen te gaan voor de solden zijn de voorraden nog zeer groot en veel handelaars zullen dus de wintersolden met hoge kortingen starten. Vier op vijf handelaars (81%, vorig jaar was dat 69%) zal starten met een korting van 30 procent of meer. Voor 1 op 5 (21%) zal dat zelfs direct kortingen van 50% zijn. “Meer dan de helft van de winkels (58%) heeft nog 40% of meer van hun producten in de schappen. Zij verwachten geen fantastisch eindejaar om hun voorraden kwijt te geraken. Slechts 30% van de detailhandelaars verwacht dat hun omzet voor januari 2023 gelijk zal zijn aan de wintersoldenperiode van vorig jaar”, aldus NSZ. “1 op 5 (23%) vreest een daling van de omzet van minstens 20% in vergelijking met de wintersolden van vorig jaar. Als je weet dat 24 procent al een daling van 20 tot 40 procent liet optekenen eind januari vorig jaar in vergelijking met dezelfde periode in 2020, is dit weinig hoopgevend.”

“De wintersolden worden duidelijk anders aangevoeld dit jaar, want 9 op 10 handelaars merken al een verschil in klantengedrag door de crisis. Concreet komt de consument minder langs in de zaak zelf en dat heeft duidelijk zijn gevolgen”, benadrukt NSZ. “We mogen ook de invloed van online-aankopen, die nog steeds in de lift zitten, zeker niet onderschatten.”

“Uit onze bevraging van vorig jaar bleek dat 2 op 3 handelaars nog steeds achter de wintersolden bleef staan én dezelfde duur en soldenperiode wil aanhouden. “Maar toen gaf 6 op 10 handelaars na een slecht jaar aan dat ze een omzetdaling hadden en die vrees is er dus opnieuw voor 2023. Misschien willen ze daarom verandering, want  1 op de 2 handelaars geven aan dat ze niet weigerachtig staan tegenover solden in februari. Die roep om verandering komt vooral uit de hoek van de modewinkels. Misschien moet deze piste opnieuw bekeken worden en verder besproken”, aldus NSZ.

deel dit