Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers archief

Handelaars eerder pessimistisch aan de vooravond van de start van de solden

Handelaars eerder pessimistisch aan de vooravond van de start van de solden

Aan de vooravond van de wintersolden zijn de detailhandelaars pessimistisch. Nauwelijks een op vier detailhandelaars verwacht een betere omzet dan in januari 2021, wat nog steeds veel lager is dan in 2020. “ De beperking van het ‘shoppen met z’n tweeën’ zet een rem op het plezier, terwijl aangetoond is dat winkels niet de motor van de besmettingen zijn.” Ook zijn er nog steeds veel goederen in stock. "De helft van de detailhandelaars heeft nog ongeveer 50% van hun producten in de schappen liggen. In de centrumsteden waar er geen toestroom van Nederlanders was, viel de eindejaarsverkoop tegen. De onlineverkoop blijft daarentegen groeien. Consumenten verplaatsen zich steeds minder uit angst om besmet te geraken of uit gemakzucht en winkelen steeds meer online.” NSZ vraagt om over enkele weken te evalueren of een verlenging van de solden nodig is.

De wintersolden starten op 3 januari en men kan zeggen dat er pessimisme bij de handelaars heerst. Zo verwacht slechts een op vier detailhandelaren een betere omzet dan in januari 2021. " Handelaars vrezen immers dat het shoppen met twee een rem betekent op het fun shoppen. “Toch hebben verschillende studies, o.a. van het Pasteur Instituut, aangetoond dat winkels niet de drijvende kracht van de besmettingen zijn”. Het is daarom een understatement dat de detailhandelaars zich grote zorgen maken, vooral omdat handel al bijna twee jaar lijdt onder een lage verkoop. “De solden zijn een verwacht moment om de cashflow op te bouwen die nodig is om de zaak te kunnen voortzetten. Dat zou opnieuw een gemiste kans zijn.”


De voorraden zijn nochtans nog zeer groot. “De helft van de winkels heeft nog ongeveer 50% van hun producten in de rekken. December was niet goed genoeg om hun voorraden kwijt te geraken. De consument shopt meer dan ooit online. “Vooral telewerken heeft een belangrijke invloed op het aantal mensen dat de winkels bezoekt. De consument gaat minder naar de winkelcentra, hetzij omdat zij bang zijn voor mogelijke besmetting hetzij omdat zij thuis zijn en online bestellen.” Dit verklaart waarom voor de helft van de detailhandelaars de belangrijkste concurrent nu de onlineverkoop is. “Ook 'kleine' detailhandelaars positioneren zich steeds meer op het internet, maar dit blijft voor hen een moeilijk terrein door gebrek aan kennis, tijd en geld om in hun webshop te investeren.”

Ten slotte herinnert NSZ eraan dat de wintersolden 2021 met twee weken werden verlengd om de kleinhandelaars in staat te stellen er het best mogelijke resultaat uit te halen. "Het zal nodig zijn om deze evaluatie ook dit jaar te doen."

deel dit