NSZ eist betere kwaliteitsnormen voor elektrische fietsen

Tags
Categorie Handel
NSZ eist betere kwaliteitsnormen voor elektrische fietsen

De fietsenmarkt zit in de lift. Dat levert heel wat mogelijkheden voor de fietsenhandelaar en -reparateur. Zo is de verkoop bij 80 procent van hen het laatste jaar gestegen, dat blijkt uit onderzoek van NSZ bij 308 fietsenhandelaars. Bij 70 procent van de aankopen waren de gezondheid en een slechte mobiliteit per wagen een doorslaggevende factor”, vertelt Christine Mattheeuws. “Met de komst van de e-bikes en speed pedelecs is de vraag nog meer toegenomen. Heel wat mensen die vroeger de fiets niet zouden nemen, doen dit nu wel. Toch levert dit heel wat problemen op voor de fietshandelaars.” Mattheeuws: “In supermarkten en vooral online worden heel veel fietsen verkocht van mindere kwaliteit. De mechaniek van deze toestellen begeeft het heel snel, de techniek is vaak onveilig, denk maar aan brandgevaar. “NSZ eist daarom een duidelijke wetgeving om de kwaliteit en de veiligheid te garanderen. Dit komt ten goede van de fietshandelaar, waar service en kwaliteit primeren.”

De aandacht voor de fiets in het algemeen en de elektrische fiets in het bijzonder groeit. Heel wat mensen die vroeger de fiets niet zouden nemen, doen dit nu wel. De elektrische fiets laat toe zonder al te grote inspanningen, vrij grote afstanden af te leggen, wat deze fiets tot een ideaal vervoermiddel maakt voor het woon-wegverkeer, als alternatief voor de wagen die toch maar in de file staat. Toch merken de fietsenhandelaars grote problemen. Mattheeuws: “Supermarkten en online platformen verkopen belachelijk goedkope elektrische fietsen waar de fietshandelaar qua prijs niet tegenop kan. De kwaliteit van deze fietsen is meestal navenant. Dit kan uiterst gevaarlijke situaties opleveren. De defecte fietsen komen bij de fietshandelaar terecht, op zich een goede zaak, maar de materialen en onderdelen van dit soort goedkope fietsen, waarvan de origine onduidelijk is zijn moeilijk of niet te vinden.”

“De problemen worden zo in de schoenen van de lokale fietshandelaar geschoven, tot grote frustratie van handelaar én klant, zeker wanneer je weet dat 70 procent van de tijdsbesteding van een fietshandelaar naar reparaties gaat en dat klanten vaak hun fiets geen dag kunnen missen.” De fietshandelaar biedt de beste service tijdens én na de aankoop en maakt daarmee het verschil met de grootwarenhuizen en onlineplatformen.” Om dit te kunnen blijven waarborgen eist NSZ een duidelijke wetgeving rond de kwaliteitsnormen van de elektrische fietsen”, besluit Mattheeuws.

In de media

deel dit