Meer elektronische betaalmogelijkheden kan enkel door betaalmiddelen en kostprijs in kaart te brengen

Categorie Handel
Meer elektronische betaalmogelijkheden kan enkel door betaalmiddelen en kostprijs in kaart te brengen

Brussel, 23 april 2019 – NSZ wil graag meer ondernemers overtuigen om traditionele kaartbetalingen en contactloze betalingen met de kaart of de smartphone mogelijk te maken in hun zaak. Zo kunnen ondernemers nieuwe klanten, die graag digitaal betalen, aantrekken. Daarom ondersteunt NSZ de campagne “Betaal digitaal. ’t Is het nieuwe normaal” die er komt op initiatief van Febelfin. De campagne zet niet alleen op een positieve manier het elektronisch betalen in de kijker maar maakt de handelaars ook wegwijs in de verschillende betaalmogelijkheden. Een stap in de goede richting, zegt NSZ dat reikhalzend uitkijkt naar de resultaten van de studie die minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) besteld heeft over de kostprijs van het elektronisch betalen. Alleen als ondernemers een goed beeld hebben over de kostprijs kunnen ze met kennis van zaken beslissen of het sop de kool waard is, aldus NSZ-voorzitter

63 procent van alle betalingen in ons land gebeuren nog steeds cash en toch verkiest 89 procent van de Belgen een digitaal betaalmiddel boven cash. Probleem is dat  bij een pak ondernemers nog steeds niet digitaal kan betaald worden. Vooral bij artsen, tandartsen, kinesisten, horecazaken en detailhandel kan de consument niet altijd met de kaart of smartphone betalen. Is onbekend onbemind of zit er meer achter? Ongetwijfeld zijn ondernemers nog te weinig vertrouwd met de verschillende digitale betaalmogelijkheden en vinden ze vooral door de bomen het bos niet meer. Daarom ondersteunt NSZ de campagne van Febelfin om het digitaal betalen te promoten.

Het feit dat de verschillende betaalmogelijkheden in de kijker worden geplaatst, is absoluut een stap in de goede richting, zegt NSZ. Toch zal het overtuigingsproces pas ten volle resultaat kunnen opleveren als de ondernemers ook zicht krijgen op de kostprijs. Nu zijn er teveel ondernemers die afgeschrikt worden door de kostprijs. Een ondernemer moet niet alleen een terminal aankopen, maar ook abonnements-, onderhouds- en transactiekosten betalen. Een concreet voorbeeld maakt meteen veel duidelijk. Daarbij gaan we uit van een handelaar met weinig kaartbetalingen (150 per maand gemiddeld) en vooral kaartbetalingen onder de 5 euro (40 procent) en tussen de 5 en 10 euro (40 procent), zoals bij een krantenwinkel. Hij huurt de goedkoopste bankterminal (20,96 euro), met de goedkoopste updates per maand (8 euro) en heeft, gezien zijn aantal transacties, de gemiddelde abonnementsformule (15 euro per maand). Per maand kost hem dit 50,26 euro en per jaar 603,12 euro. Het spreekt voor zich dat in winkels met meer kaartbetalingen die totaalprijs aardig wat hoger ligt. Neem een handelaar met gemiddeld 800 transacties per maand, waarvan de overgrote meerderheid onder de 10 euro ligt. Die betaalt al snel 900 euro per jaar om elektronisch betalen mogelijk te maken in zijn zaak. Gelukkig vergen de contactloze betalingen minder investeringen voor de ondernemer en is het ook goedkoper per transactie.

Daarom kijkt NSZ reikhalzend uit naar de resultaten van de studie die minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) besteld heeft over de kostprijs van het elektronisch betalen. Alleen als ondernemers een goed beeld hebben over de kostprijs, zullen ze rapper de juiste rekening kunnen maken en met kennis van zaken de kostprijs ten opzichte van de nieuwe opportuniteiten kunnen afwegen, aldus nog NSZ.
 

Over NSZ
NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) is een neutrale ondernemersorganisatie die de zelfstandigen, de vrije en intellectuele beroepen en kmo’s uit heel het land vertegenwoordigt. NSZ is de stem van deze ondernemers en verdedigt hun sociale, economische en culturele belangen bij de overheid, de publieke opinie en in de media. NSZ vaart een onafhankelijke koers en is niet gebonden aan een of andere politieke visie of een bepaalde sector. Meer info op www.nsz.be en twitter.com/NSZbe.
                                                                                
Contactpersoon
Christine Mattheeuws, Voorzitter NSZ, 0476 44 74 97, christine.mattheeuws@nsz.be

deel dit