Kinderen vaker baas bij restaurantkeuze. 9 op 10 restaurants speelt hier op in.

Categorie Handel
Kinderen vaker baas bij restaurantkeuze. 9 op 10 restaurants speelt hier op in.

95 procent van de restauranthouders doet inspanningen om hun zaak kindvriendelijk te maken. 7 op 10 maakt daar echter geen promotie rond. Dat blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 324 restauranthouders hebben deelgenomen. Meer dan 9 op 10 heeft een aangepast menu voor kinderen, specifieke voorzieningen en/of animatie gericht op kinderen. “Tijden zijn veranderd. Niet enkel de ouders hebben inspraak in waar ze als gezin gaan eten, ook kinderen beslissen mee. Een verstandig restauranthouder speelt hierop in”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. NSZ vindt wel dat ook de overheid kan helpen, door één label voor kindvriendelijke horeca te ontwikkelen. Nu bestaan er nog te veel verschillende initiatieven. Eén label speelt in de kaart van de restauranthouder: het is een namelijk een echte marketingtool.

95 procent van de restaurant de Belgische restauranthouders doet inspanningen om hun zaak meer kindvriendelijk te maken. Dat blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 324 restauranthouders hebben deelgenomen. De ingrepen en investeringen zijn divers. 98 procent van degenen die inspanningen hebben geleverd voorziet een aangepast menu voor kinderen (kindermenu, mogelijkheid tot halve porties,…), 95 procent van hen heeft specifieke voorzieningen (kinderstoel, luiertafel,…) en 91 procent zorgt voor kinderanimatie (‘stilzitmateriaal’, speelhoek, …).
 

Toch maakt 7 op 10 geen promotie rond hun inspanningen om meer gezinnen aan te trekken in hun restaurant. Dat vindt NSZ jammer. “Kinderen hebben steeds meer inspraak in gezinsactiviteiten, zoals op restaurant gaan, dus wat extra promotie rond de kindvriendelijke inspanningen van de horecaondernemer levert extra klanten op”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Voor meer promotie wijst NSZ daarnaast naar de gewesten en stelt voor een eenvormig label te ontwikkelen om restauranthouders die inspanningen leveren te belonen met een label. Dat label moet eenvoudig herkenbaar zijn en, enerzijds, als basis dienen voor een marketingcampagne, maar anderzijds ook een kwaliteitsgarantie bieden. Op die manier krijgen restauranthouders een instrument in handen waarmee ze de promotie voor hun zaak kunnen opdrijven bij gezinnen met kinderen. “Momenteel bestaat dit soort initiatieven reeds in verschillende steden en gemeentes. Enkel, elke gemeente heeft een ander soort logo en heeft andere voorwaarden. De kracht van de herkenbaarheid valt dan ook helemaal weg en de waarde als promotiemiddel is bij  een dergelijk lokaal label veel kleiner”, vervolgt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

De meeste restauranthouders zijn tevreden over het gedrag van kinderen in hun zaak. 60 procent heeft amper of nooit last van kinderen in hun restaurant, bij 33 procent van de ondervraagden is dat soms, 7 procent heeft dan weer dikwijls of vaak last van kinderen in hun zaak. Vooral kinderen die rondrennen in de zaak vinden horeca-uitbaters het lastigst. Logisch, vindt NSZ, dat is onveilig voor de kinderen zelf, maar ook voor het personeel. “Een kind is nog altijd de verantwoordelijkheid van de ouders, wanneer kinderen  zich misdragen is het dan ook de taak van de ouders  om tijdig in te grepen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

NSZ geeft graag nog tips mee aan zowel gezinnen met kinderen, als aan de restauranthouders zelf. “Het zijn eenvoudige tips die op restaurant gaan met kinderen nog aangenamer kunnen maken. En: jong geleerd is oud gedaan! Dus het stimuleren van kinderen, de klanten van morgen, is zeker de moeite waard!”, besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

deel dit