Hittegolf zorgt voor moeilijkheden én opportuniteiten

Tags
Categorie Handel
Hittegolf zorgt voor moeilijkheden én opportuniteiten

Met de uitzonderlijke temperaturen van deze week kampen ondernemers met de vraag hoe ze de hitte kunnen bestrijden om het voor hun klanten en werknemers zo aangenaam mogelijk te maken. Ook nemen ze maatregelen om de apparatuur in de zaak te vrijwaren van de hitte. Zo blijkt uit een studie van NSZ bij meer dan 500 zelfstandigen, kmo’s en handelaars. Bijna de helft van hen past de werk- en openingstijden aan om van de koelste uren van de dag te profiteren. De hittegolf heeft ook gevolgen voor het gedrag van de klanten. Klanten vermijden de hitte. Vele handelaars zien hun klanten en omzet deze dagen dan ook dalen. Toch schept dit ook opportuniteiten.
Zo installeren verschillende horecazaken in  Antwerpen reuzenventilatoren, delen ze gratis drankjes uit of organiseren ze een gratis ijsjeswedstrijd.

Extra maatregels voor klant en personeel

Je kunt er niet omheen. Er is een nieuwe hittegolf in het land. Naast de verschillende wettelijke maatregelen (koude dranken, pauzes) nemen vele bedrijven ook extra maatregelen om het hun personeel en klanten zo aangenaam mogelijk te maken. Dit blijkt uit een studie van NSZ bij meer dan 500 ondernemers, kmo’s en handelaars. Bijna 50% van de zelfstandigen blijkt de openings- of werkuren deze dagen aan te passen. Zo beginnen verschillende zaken vroeger om de hitte te vermijden, anderen lassen een siësta in en nog anderen sluiten zelfs één of meerdere dagen.

Ook apparatuur moet beschermd worden

Een kwart van de bedrijven neemt ook speciale maatregelen om de producten en hun professionele apparatuur te beschermen. Vooral computers en computerservers, die zelf warmte produceren zijn volgens de zaakvoerders extra gevoelig voor de hitte. Andere zaakvoerders kopen dan weer minder voorraad in. Alles moet extra gekoeld worden en daarvoor ontbreekt het vaak aan plaats.

Klanten veranderen hun gedrag

Bij 75 procent van de respondenten heeft de hittegolf ook duidelijk een effect op het gedrag van de klant. Ze vermijden vaak de heetste uren. De warmt leidt bij de helft van de zaken tot een daling van de omzet. Afhankelijk van de sector zien handelaren een inkomensverlies tussen 10% en 40%. Daarom pleiten de handelaars en NSZ voor meer flexibiliteit voor handelaars die hun openingstijden willen aanpassen in geval van zulke hoge temperaturen.

Andere ondernemers zien de hitte als opportuniteit om extra klanten te lokken door gratis drankjes of ijsjes uit te delen of door op een originele maner verkoeling te bieden zoals met reuzenventilatoren op het terras. Dit soort creativiteit kunnen we enkel toejuichen.

Bekijk de reportage op VTM Nieuws.

deel dit