Zwaar onweer met hagel: snelle erkenning door het rampenfonds nodig

NSZ vraagt dat de meest getroffen gebieden waarin de diverse regenstormen die gisterenavond over ons land trokken erkend worden als natuurramp. Die stormen zorgden voor heel wat schade bij een resem bedrijven. “Het rampenfonds moet bovendien snel met geld over de brug komen, desnoods via voorschotten”, vraagt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Nu nemen betalingen via het rampenfonds in het algemeen te veel tijd in beslag.” De ondernemersorganisatie raadt de getroffen ondernemers aan om ondertussen zoveel mogelijk foto’s van de schade te nemen. Ook zal ze vanaf morgen een speciaal telefoonnummer opzetten waar ondernemers, die al dan niet lid zijn van de organisatie, met hun concrete vragen over de stormschade terecht kunnen.

De zware onweders met hagel die zaterdagavond over ons land trokken, hebben ook bij veel ondernemingen tot een pak schade geleden, vooral in de land- en tuinbouw, maar ook elders. NSZ vraagt dat de meest getroffen gebieden van de hagelstormen erkend worden als natuurramp, maar dan moet het rampenfonds deze keer wel snel de getroffen ondernemers vergoeden. Vaak nemen zulke betalingen heel wat tijd in beslag, waardoor ondernemingen finaal toch in de problemen komen. Indien snelle betalingen niet mogelijk zijn, moeten er voorschotten worden uitgekeerd.

Getroffen ondernemingen kunnen ondertussen volgens NSZ het best zoveel mogelijk foto’s nemen van de getroffen schade als bewijs en contact opnemen met hun verzekeringsmakelaar. Vanaf morgen kunnen alle ondernemers, al dan niet lid van de organisatie, via 02 217 76 42 ook telefonisch terecht bij NSZ voor antwoorden op hun concrete vragen i.v.m. de stormschade.