Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Zomersolden stellen teleur: omzet daalt gemiddeld met 6 procent

De omzet van de modedetailhandel is tijdens deze soldenperiode met 6 procent gedaald tegenover de zomersolden van vorig jaar. Dat leidt NSZ af uit een rondvraag bij 452 modewinkels. Het weer speelde volgens de sector een grote rol: de hittegolf tijdens de eerste soldenweek en de herfstige slotweek hadden een negatieve invloed op de verkoop. Daarnaast speelt ook de steeds groter wordende concurrentie van e-retailers zoals Zalando, 3 Suisses en Vente Exclusive mee, zo geven de modehandelaars aan. Ook vorig jaar verliepen de zomerkoopjes niet al te geweldig en eindigden ze met een omzetdaling van 1,5 procent.

Het zijn de laatste soldendagen. Nog tot en met vrijdag 31 juli worden kleding, schoenen en lederwaren scherp afgeprijsd. Consumenten die een goede slag willen slaan, moeten dan ook niet aarzelen, want tijdens deze laatste koopjesdagen verkoopt een aanzienlijk aantal handelaars hun producten aan dumpingprijzen of zogenoemde ronde prijzen, kwestie van zo weinig mogelijk stock over te houden. Tijdens de solden mogen handelaars verkopen met verlies en aangezien het bijhouden van een stock ook geld en ruimte kost, aarzelen ze niet om dat te doen. Kleding- en schoenenwinkels willen nu bovenal met een propere lei aan de herfst- en wintercollectie kunnen beginnen.

Tot nu toe verliepen deze solden ronduit teleurstellend. Uit een rondvraag van NSZ bij 452 kleding- en schoenenwinkels blijkt dat hun omzet gemiddeld met 6 procent gedaald is ten opzichte van de zomersolden van juli 2014. De handelaars zelf zien twee redenen voor het mindere succes van de zomerkoopjes dit jaar. Enerzijds was het weer een spelbreker. Zo was de hittegolf tijdens de eerste week, waarin doorgaans de hoofdmoot aan items wordt verkocht tijdens de solden, een echte spelbreker. En ook de laatste soldenweek viel letterlijk en figuurlijk in het water. Ook verklaren de meeste modewinkels deze slechte soldenperiode door de steeds toenemende concurrentie met vaak internationale webwinkels die kleding en schoenen verkopen, zoals Zalando, 3 Suisses, La Redoute en Vente-exclusive.com. Voor NSZ is deze vaststelling nogmaals een argument voor modedetailhandelaars om zelf ook te starten met een webwinkel.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer