Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Daphne De Keukelaere

Communicatieverantwoordelijke

daphne.dekeukelaere@nsz.be
0470 11 10 57

Wintersolden zullen hoopvol beginnen

Donderdag 3 januari beginnen de wintersolden en deze zijn hoopgevend. Dit komt omdat door het warme najaar er nog 7 procent meer in de rekken ligt dan vorig jaar, zodat de wintersolden zullen starten met een groot aanbod. Ook heeft een kleine helft van de handelaars ( 47 %) minder verkocht dan vorig jaar waardoor zij absoluut hun stock willen liquideren naar einde van de solden. Bovendien zorgen het grote aantal ‘themadagen’ zoals Black Friday zorgen ervoor dat modedetailhandelaren van bij de start hoge kortingen moeten geven. Gemiddeld 30 procent van bij de start van de solden. Tenslotte is koning winter terug in het land waardoor heel wat consumenten op zoek zullen gaan naar typische winterspullen. Zeker nu ze aan een zacht prijsje worden aangeboden. Dat blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 556 uitbaters van kleding- of schoenenwinkels hebben deelgenomen.

Een warme herfst heeft ervoor gezorgd dat de winkelrekken in kleding- en schoenenwinkels nog flink gevuld zijn. Vooral dikke pulls, warme winterjassen, winterbroeken en laarzen zijn nog sterk voorradig. De herfstartikelen zijn daarentegen omwille van het weer sneller van de toonbank gegaan tijdens het najaar. Consumenten die zulke artikelen nog op de kop willen tikken, zullen er snel bij moeten zijn. 

Uit een enquête door NSZ bij 556 kleding- en schoenwinkels is gebleken dat 47 procent van de modewinkels minder heeft verkocht dan vorig jaar. Gemiddeld wordt er gesproken over een omzetverlies van 15 procent. Slechts 21 procent van de modedetailhandelaren spreekt van een omzetstijging, waarbij het dan gaat om een lichte vooruitgang van 2 procent. 32 procent heeft eenzelfde resultaat als vorig jaar. In het algemeen werd er 7 procent minder kledij en schoenen verkocht afgelopen najaar. NSZ geeft aan dat dit één van de redenen is waarom er, net zoals vorig jaar, reeds bij de start van de solden grote kortingen zullen worden aangeboden. Over het algemeen geven de kleding- en schoenwinkels aan dat ze 30 à 40 procent korting zullen aanbieden van bij het begin van de solden. Het aantal ‘themadagen’ zoals Black Friday, Singles Day, Mid Season Sale, enzovoort, zorgen ervoor dat handelaars zich verplicht voelen om hoge kortingen aan te bieden om zo de consument voor zich te kunnen winnen. “Dat is leuk voor de klanten, zo’n hoge korting, maar het zorgt voor heel wat problemen bij de uitbaters van kleding- en schoenenwinkels. Hun marges zijn al niet zeer hoog, waardoor ze nog amper iets verdienen aan een verkocht kledingstuk. Dat knijpt de sector steeds verder dood”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Tenslotte is koning winter terug in het land waardoor heel wat consumenten op zoek zullen gaan naar typische winterspullen. Zeker nu ze aan een zacht prijsje worden aangeboden.

De kleding- en schoenenwinkels verwachten omwille van het koude weer alvast veel van de solden. Bijna de helft (46%) denkt dat de solden het beter gaan doen vorig jaar. 28 procent verwacht dat er minder verkocht zal worden tijdens komende solden. 26 procent van de modedetailhandelaren verwacht zich aan een status-quo.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer