Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Weinig creativiteit bij lokale besturen om lokale handelaars te ondersteunen

Slechts een derde van de lokale besturen blinkt uit in creativiteit en originaliteit om de buurtwinkels te ondersteunen, zo stelt NSZ vast. Uit onderzoek van de ondernemersorganisatie bij de 308 Vlaamse steden en gemeenten blijkt dat twee derde van alle lokale besturen voor dezelfde, oude recepten blijven kiezen om de detailhandel te ondersteunen, zoals braderijen, jaarmarkten, lokale raden en cadeaubonnen. Zeker rond het gebruik van e-commerce en sociale media worden er in alle steden en gemeenten bijzonder weinig projecten opgestart, terwijl net daar voor de detailhandel heel wat troeven liggen.

Uit onderzoek van NSZ bij de 308 Vlaamse steden en gemeenten blijkt dat twee derde van de lokale besturen weinig originaliteit aan de dag legt om hun lokale middenstand een hart onder de riem te steken. De gehanteerde ondersteuningsmethoden zijn nagenoeg in alle steden en gemeenten dezelfde: braderijen, jaarmarkten, avondmarkten, lokale raden met inspraak van zelfstandigen, cadeaubonnen die bij de handelaars van de gemeente of stad zelf kunnen worden gespendeerd, after work shopping,… Op zich zijn dat natuurlijk waardevolle initiatieven die hun waarde in het verleden al overvloedig bewezen hebben, maar anderzijds is het ook nodig om niet op de lauweren te blijven rusten en vernieuwend te zijn.

Een derde van de lokale besturen heeft die boodschap wel begrepen en probeert in te spelen op hedendaagse trends en ontwikkelingen. Zo hebben sommige stads- en gemeentebesturen een proactief antileegstandbeleid door financiële ondersteuning te geven voor pop up winkels (onder meer in Landen, Mechelen, …), door vitrinestickers te kleven op leegstaande uitstalramen (onder meer in Merchtem, Duffel…). Zo worden als het ware nep- of maskeerwinkels gecreëerd met op het uitstalraam een afbeelding van een winkel. Die praktijk wordt in Groot-Brittannië courant toegepast, maakt het straatbeeld alvast aantrekkelijker en lijkt bij ons nu voor een stuk ingang te vinden. Andere gemeentebesturen kiezen er dan weer voor om opstart- en renovatiepremies te geven om de leegstand in te dammen (onder meer in Tongeren).

Opvallend is in ieder geval dat lokale besturen de huidige technologieën niet of nauwelijks aanwenden om hun handelaars te versterken. E-commerce en sociale media zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit de maatschappij en vormen ook een mogelijke troef voor handelaars. Jammer genoeg organiseert slechts een handvol lokale besturen (Leuven en Lier bijvoorbeeld) opleidingen over hoe handelaars zich het best online kunnen profileren of zet slechts een beperkt aantal een online platform op voor handelaars en horeca (Hasselt).

Steden en gemeenten zouden bijvoorbeeld een app kunnen ontwikkelen die een overzicht geeft van alle winkels en de aangeboden producten, maar ook bijvoorbeeld van de promoties of speciale acties die dan lopen in een bepaalde handelszaak. In ieder geval moeten zij, samen met de handelaars, nadenken hoe ze anno 2015 van de lokale handel een blijvende bondgenoot kunnen maken. Slaapdorpen zonder uitgesproken commerciële activiteiten zijn er momenteel al te veel in Vlaanderen. NSZ wil binnenkort met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) samenzitten om na te gaan of alle ‘best practices’ niet gebundeld kunnen worden in een gids of op een website. Dergelijk initiatief kan nuttig zijn om aan kruisbestuiving te doen.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer