Vrije beroepen nog steeds positief gestemd ondanks verzadigde markt voor sommige beroepen

Uit vergelijkend onderzoek van NSZ blijkt dat de vrije beroepen van alle zelfstandigen gemiddeld het positiefst gestemd zijn over hun overlevingskansen. Ze kunnen ook het meest terugvallen op financiële reserves en hebben ook de grootste investeringsplannen in vergelijking met ondernemers uit andere sectoren. “Anderzijds trekken bepaalde vrije beroepen, zoals de advocaten, de architecten of de dierenartsen, wel aan de alarmbel”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Er komen er steeds meer bij, maar de markt wordt niet echt groter. Gevolg daarvan: dalende inkomsten en soms zelf armoede.” De toename aan vrije beroepers is in ieder geval niet te stuiten. Ook in 2014 kwamen er 4,2 procent vrije beroepers bij, zo blijkt uit cijfers van het RSVZ (Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen van de Zelfstandigen). Tussen 2009 en 2014 nam het aantal ondernemers in deze sector zelfs met een kwart toe.

Uit onderzoek van NSZ, waaraan 353 beoefenaars van vrije en intellectuele beroepen deelnamen, blijkt dat de sector aanzienlijk hoopvoller gestemd is dan andere sectoren. Zo heeft 78 procent van de vrije beroepers nog financiële reserves waarop ze kunnen terugvallen, terwijl het gemiddelde voor alle sectoren 57 procent is. Ook is twee derde van de vrije beroepers (67 procent meer bepaald) van plan om het komend jaar te investeren in hun bedrijf. Ook hier ligt het sectoraal gemiddelde met 46 procent een pak lager. Dat optimisme en die betere resultaten kunnen verklaard worden door de dienstenmaatschappij waarin we leven die veel vrije beroepen onontbeerlijk maakt. Bovendien zijn de diensten die vrije beroepers aanbieden doorgaans ook crisisbestendig. Artsen, architecten, advocaten en vele andere vrije beroepen zullen steeds nodig zijn.

De vrije beroepen blijven ondertussen de wind in de zeilen hebben. Eind 2014 oefenden er 286.016 ondernemers een vrij beroep uit in ons land, goed voor een toename met 4,2 procent ten opzichte van 2013 en een stijging die volledig in de lijn ligt van de groeipercentages van de afgelopen jaren, zo blijkt uit cijfers van het RSVZ. Tussen 2009 en 2014 nam het aantal vrije beroepers met 25,4 procent toe.

Toch plaatst NSZ een kanttekening bij de constante toename van het aantal vrije beroepers. Bij bepaalde beroepen tekent er zich verzadiging op. Logisch ook, er komen jaar na jaar meer vrije beroepers bij, maar de markt ervoor groeit niet evenredig. De inkomstentaart moet nu verdeeld worden onder veel meer spelers met dalende inkomsten en zelfs armoede bij bepaalde vrije beroepen tot gevolg. “Uiteraard willen we niemand verbieden om aan de slag te gaan als architect of advocaat, maar iedereen die daar ambitie toe heeft, moet wel beseffen dat de concurrentie bijzonder stevig kan zijn”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.