Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Voetgangerszone Brussel: maak omliggende parkings goedkoper

NSZ is tevreden dat het Brussels stadsbestuur naar de handelaars en horeca-uitbaters heeft geluisterd en de voetgangerszone voor een stuk inperkt. Nu zal het zaak zijn om de ‘piétonnier’ op een snelle manier te verfraaien zonder voor overlast of hinder te zorgen voor de zelfstandigen in de buurt. “We vragen nadrukkelijk dat Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) deze keer zijn oor wel te luister legt bij de middenstand en rekening houdt met hun bemerkingen”, benadrukt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De ondernemersorganisatie vraagt ook of onderzocht kan worden of de parkings, die er in overvloed zijn in de buurt van de voetgangerszone, een pak goedkoper kunnen worden.

Ondanks een negatief advies van de auditeur van de Raad van State dat de stedenbouwkundige vergunning voor de Brusselse voetgangerszone schorst, stelden het Brussels stadsbestuur en de Brusselse regering toch de aangepaste plannen voor die ondertussen befaamde voetgangerszone voor. De ‘piétonnier’ wordt voor een stuk teruggedrongen aan het De Brouckèreplein, het Fontainasplein en in de Zuidstraat. “Eindelijk hebben ze geluisterd naar de zelfstandigen in de buurt”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Al is en blijft het jammer dat dat niet gebeurd is voor het introduceren van de voetgangerszone. Dan was er bij de Brusselse middenstand minder ongenoegen geweest. Zulke fundamentele ingrepen doe je het best na een brede concertatieronde.”

De voetgangerszone is op dit moment volgens NSZ erg onaantrekkelijk: het is een lompe betonvlakte die verre van gezellig is. In drie fases zal er nu gewerkt worden aan het verfraaien van de voetgangerszone. Die ingrepen zijn nodig, maar moeten zo weinig mogelijk hinder of overlast voor de handelaars en horecazaken in de buurt met zich meebrengen. Extra klappen kunnen zij nu helemaal niet aan, want naast de voetgangerszone zorgden ook de lockdown in november 2015 en de aanslagen van 22 maart voor minder klanten.

Naast een doordacht mobiliteitsplan zodat het Brusselse centrum goed bereikbaar blijft met de auto moet er volgens NSZ ook gewerkt worden aan een parkeerplan. Aan parkeerplaatsen is er geen gebrek in het Brusselse centrum, maar het probleem is dat die parkeergarages en parkeertorens stevig doorrekenen. Wie een dag komt winkelen in Brussel en daarna nog op café of restaurant gaat, is gemakkelijk 15 à 20 euro kwijt. Indien het Brussels stadsbestuur een akkoord kan vinden met de exploitanten van die parkings om de tarieven aantrekkelijker te maken, zullen opnieuw meer consumenten naar onze hoofdstad trekken om er te winkelen, een glas te drinken of te eten.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer