Daphne De Keukelaere

daphne.dekeukelaere@nsz.be

Vlaming koopt een kwart minder vlees maar impact “dagen zonder vlees” beperkt

We eten met z’n allen een kwart minder vlees. Daarom werd bang uitgekeken naar de actie dagen zonder vlees. Gelukkig ondervonden de slagerijen al bij al weinig impact van de 40 dagen zonder vlees die aflopen op 10 april, zo blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 337 slagers hebben deelgenomen. Dat is niet onlogisch wetende dat 88 procent van de slagerijen doorheen het jaar naast vlees ook andere producten aanbieden, zoals kaas of bereidingen met vis en schaaldieren. 37 procent van de beenhouwerijen biedt trouwens het hele jaar door ook vegetarische gerechten aan, zoals groentequiches, groenteburgers, soepen of vegetarische pasta’s. Vooral die gerechten waren de laatste weken enorm in trek. “Slagerijen zijn geëvolueerd naar allround voedingswinkels en spelen daarmee in op onze breder geworden voedingspatronen. Slim gezien”, vindt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Terwijl iedere Vlaming in 2002 nog 27 kilo vlees kocht is dat cijfer gezakt tot nog geen 20 kilo per persoon. Ook het aantal slagers is de laatste vijf jaar met 10 procent gedaald, van 4045 in 2010 naar 3645 in 2015. Daarom werd bang uitgekeken naar de actie “dagen zonder vlees”. Gelukkig was al bij al de impact van die actie op slagerijen de afgelopen weken eerder beperkt. 71 procent van de beenhouwerijen zag hun klantenbestand stabiel blijven of zelfs toenemen sinds 1 maart, de start van dagen zonder vlees. 39 procent van de slagers zegt weliswaar minder vlees te verkopen tijdens de dagen zonder vlees, maar dit wordt voor een groot stuk gecompenseerd door de verkoop van andere voedingswaren. Heel wat slagerijen hebben hun aanbod de laatste jaren stevig uitgebreid. Uit een enquête van NSZ blijkt dat nagenoeg 9 op de 10 slagerijen naast vlees ook doorheen het jaar andere voedingsmiddelen aanbieden, doorgaans kaas, visgerechten, kant-en-klare schotels, rauwkostsalades en occasioneel ook groenten en fruit. Vooral gerechten met vergeten groenten, quiches, scampi’s, groenteburgers, allerhande pastaschotels en groentebereidingen gingen tijdens de dagen zonder vlees vlot van de toonbank.

37 procent van de slagerijen biedt het hele jaar door ook vegetarische gerechten aan, zoals groentequiches, pasta’s met groenten, vegetarische burgers, salades en soepen. Dat is slim bekeken, want het aantal vegetariërs neemt nog steeds toe. 3,1 procent van de Vlamingen is vegetariër, tegenover 1,4 procent in Wallonië, zo blijkt uit een onderzoek van iVox uit 2016 dat bovendien aangaf dat 1 op de 10 Vlamingen minstens drie keer per week ‘veggie’ eet. “Een slimme ondernemer volgt de trends en speelt daar zoveel mogelijk op in. Slagers doen dat dus ook en hebben gelijk dat ze hun aanbod aanzienlijk verbreden. De tijd dat iedereen in een gezin hetzelfde at of moest eten ligt achter ons, dus is een uitgebreid aanbod niet meer dan logisch. Op die manier bieden beenhouwerijen voor ieder wat wils en zorgen ze voor een betere buffer tijdens acties zoals dagen zonder vlees”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.