Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Vlaamse overheid laat ondernemers twee maanden wachten op inschrijving nieuwe vrachtwagen

Ondernemers die hun verbouwde, nieuwe vrachtwagen, bestelwagen of marktkraam willen inschrijven, moeten rekening houden met wachttijden van twee maanden en meer. De reden voor deze vertraging ligt niet bij de DIV, de Dienst Inschrijving Voertuigen, van de FOD Mobiliteit, maar wel bij het departement MOW (Mobiliteit en Openbare Werken) van de Vlaamse overheid. Sinds begin dit jaar is Vlaanderen als gevolg van de zesde staatshervorming verantwoordelijk geworden voor een deeltje van de inschrijving, voor de homologatie van vrachtwagens en marktkramen meer bepaald, maar het is duidelijk dat die bevoegdheid na zes maanden nog steeds niet efficiënt wordt uitgeoefend. “Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts moet structurele maatregelen nemen om die wachttijden weg te werken”, vindt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “Het kan echt niet zijn dat de Vlaamse overheid de plannen van ondernemers doorkruist door geen valabele dienstverlening te verschaffen.”

Kmo’s en ondernemers moeten vandaag de dag in Vlaanderen gemakkelijk twee maanden geduld uitoefenen alvorens de nummerplaten van hun aangepaste, nieuwe vrachtwagen of marktkraam toegestuurd te krijgen. Die lange wachttijd hebben ze te danken aan het departement MOW (Mobiliteit en Openbare Werken) van de Vlaamse overheid. Tot eind vorig jaar werd het volledig inschrijvingsproces van een bestel- of vrachtwagen en een marktkraam op federaal vlak geregeld bij de DIV, de Dienst Inschrijving Voertuigen, van de FOD Mobiliteit. Als gevolg van de zesde staatshervorming werd Vlaanderen bevoegd voor een deel van die inschrijving, de homologatie meer bepaald. Die homologatie is niet nodig voor standaardvoertuigen, maar wel voor bedrijfsvoertuigen die aangepast worden aan de gebruiksdoeleinden. Denken we bijvoorbeeld aan een vrachtwagen waarin een koelcel of een laadbak wordt geplaatst. Kmo’s en ondernemers passen zulke voertuigen vaak aan de noden van hun bedrijfsactiviteit aan.

Voor NSZ is het duidelijk dat deze bevoegdheidsoverdracht niet goed voorbereid is geweest, want zes maanden na het ingaan van deze bevoegdheid zijn de wachttijden nog steeds omvangrijk. Dat is echt ongehoord, zeker omdat ondernemingen helemaal afhankelijk zijn van hun voertuigen en door een gebrek aan transportmiddelen omzetverlies zullen lijden. ‘Wat we zelf doen, doen we beter’, klinkt het bij de Vlaamse regering. Dat blijkt in dit dossier alvast totaal niet te kloppen.

NSZ vraagt dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts snel orde op zaken stelt in zijn departement en een aantal structurele maatregelen neemt om de wachttijden helemaal weg te werken. Zo is het duidelijk dat er meer mensen moeten worden ingezet om de homologatieprocedure sneller af te werken, maar is het volgens de ondernemersorganisatie ook wenselijk om aan bepaalde dossiers, meer bepaald die van ondernemers, absolute voorrang te geven in de verwerking.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer