Vierdagenwerkweek voor NSZ absoluut geen optie: niet haalbaar en niet betaalbaar

PS-voorzitter Elio Di Rupo pleit voor de introductie van een werkweek bestaande uit 4 dagen en dat met behoud van loon. Volgens NSZ betekent dat voorstel simpelweg de doodsteek voor onze economie en is een vierdagenwerkweek niet betaalbaar en niet haalbaar. Dat het voor sommige werknemers niet altijd even evident is om werk en gezin te combineren, kan best zo zijn, maar minder gaan werken is dan geen oplossing. Meer kinderopvang op maat daarentegen wel.

Het voorstel van PS-voorzitter Elio Di Rupo om een vierdagenwerkweek in te voeren, kan bij NSZ op geen enkel begrip rekenen. Ook al omdat Di Rupo pleit voor loonbehoud, zelfs wanneer er per week één dag minder wordt gewerkt. Indien we dat voorstel zouden invoeren, is onze economie, gezien de nog steeds hoge loonkosten in dit land, meteen finaal om zeep.

De combinatie tussen arbeid en gezin is niet altijd even evident voor iedereen die werkt, maar in plaats van minder te werken pleit voor NSZ alternatieve gezinsvriendelijke maatregelen die haalbaar en betaalbaar zijn voor werknemer én werkgever. Een meer flexibele arbeidswetgeving en meer kinderopvang op maat moeten daarbij de norm zijn. Nu binden nog teveel ouders op het meest actieve moment van hun leven op professioneel vlak in omdat ze geen of onvoldoende kinderopvang vinden. Dat kan eigenlijk niet en daarom roept de ondernemersorganisatie de regio’s om meer in te zetten op kinderopvang, ook buiten de ‘klassieke’ werkuren.