VDAB moet screening surfgedrag werklozen veralgemenen naar heel Vlaanderen

NSZ vindt het uitstekend dat de VDAB het surfgedrag van werkzoekenden zal analyseren om na te gaan of ze wel voldoende op vacatures klikken en dus met andere woorden voldoende inspanningen leveren om een baan te vinden. Kmo’s vinden op dit moment moeilijk nieuwe medewerkers. “Het is met andere woorden duidelijk dat we iedereen die kan werken nodig hebben”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Ook werkzoekenden die weinig digitale vaardigheden hebben of geen eigen computer hebben, moeten daarbij ondersteund worden, onder meer door hen te verplichten om zich op geregelde tijdstippen naar het dichtstbijzijnde VDAB-kantoor te begeven.”

Voor micro-ondernemingen en kmo’s is het op dit moment allesbehalve evident om nieuwe medewerkers te vinden. De concurrentie tussen bedrijven onderling is groot, gezien het aantal vacatures. Daarom vindt NSZ het zeer goed dat de VDAB nu een tandje bij zal streken en het surfgedrag van werkzoekenden zal screenen om na te gaan of ze wel voldoende op vacatures klikken. Wie dat onvoldoende doet, moet op gesprek komen. Vervolgens zijn ook sancties mogelijk. Het experiment dat de VDAB hier momenteel mee voert, mag voor de ondernemersorganisatie gerust uitgebreid worden naar heel Vlaanderen.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Het is niet meer dan terecht dat de VDAB meer inspanningen vraagt van de werkzoekenden in Vlaanderen. In ruil voor een werkloosheidsuitkering is het vanzelfsprekend dat we bepaalde dingen mogen verwachten van werkzoekenden. Het is nu meer dan ooit realiteit dat we iedereen die kan werken nodig hebben op de arbeidsmarkt. Ook diegene zonder digitale skills of computer. Zij zouden sowieso uitgenodigd moeten worden door het dichtstbijzijnde VDAB-kantoor om er te surfen naar vacatures en op die manier hun digitale vaardigheden al voor een stuk aan te scherpen.”