Treinstaking: totaal onverantwoorde houding van Franstalige spoorbonden

De Franstalige spoorbonden staken nu woensdag 6 en donderdag 7 januari. De Vlaamse spoorbonden lieten vorige week al weten niet te zullen staken. “Het is onbegrijpelijk dat de Franstalige spoorbonden in boosheid volharden en door hun acties het hele land gedurende twee dagen op stelten zullen zetten”, reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Hopelijk worden er voor de Vlaamse pendelaars extra inspanningen geleverd zodat zij toch nog van en naar het werk kunnen sporen.”

De Franstalige spoorbonden bevestigen hun stakingsaanzegging voor nu woensdag en donderdag. Ondanks het feit dat de Vlaamse spoorbonden niet meestaken, wordt toch de nodige hinder verwacht in heel het land. NSZ hoopt in ieder geval dat de NMBS zoveel mogelijk inspanningen zal leveren om Vlaamse pendelaars van en naar het werk te krijgen.

De ondernemersorganisatie is ervan overtuigd dat deze syndicale actie het imago van ons land aan het begin van dit nieuwe jaar ernstige schade zal toebrengen. Het is in ieder geval spelen met het voorzichtig economisch herstel in ons land. Die tweedaagse staking zal immers meteen een negatief effect hebben op onze economie en dat terwijl heel wat indicatoren er gunstig uitzien.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Misschien moeten de stakende, Franstalige NMBS-medewerkers, als ze dan toch zo misnoegd zijn, eens elders gaan werken. Dan zullen ze vaststellen dat de privilegies waarover zij beschikken nergens anders voorkomen en dat ze helemaal niets te klagen hebben.” NSZ herhaalt ondertussen ook nog eens haar pleidooi voor een minimale dienstverlening bij stakingen.