Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Terreurdreiging: webwinkels doen erg goede zaken, gewone winkels krijgen klappen

Webwinkels doen sinds de aanslagen in Parijs erg goede zaken. Hun omzet is gemiddeld met 17 procent gestegen ten opzichte van de periode voor de terreuraanslagen, zo blijkt uit een rondvraag van NSZ bij 118 webshops en winkels met een webwinkel. Daarentegen krijgen de reguliere winkels rake klappen en dat vooral sinds zaterdag. Opvallend wel is dat er enorme verschillen zijn tussen Brussel, andere grootsteden en kleinere steden of gemeenten. “Hoe verder van Brussel af, hoe beter de schade meevalt”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Om in te spelen op de terreurdreiging is een webwinkel trouwens niet per se nodig. Sommige slimme ondernemers lanceren nu een ronde om de producten bij de klant te brengen of breiden een bestaande ronde uit. Slim gezien.

De angst zit er bij de Belgen goed in sinds de terreuraanslagen in Parijs en nog meer sinds het terreurniveau 4 geldt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat heeft ook een invloed op het shoppinggedrag van de Belg. Uit een rondvraag van NSZ bij 118 webwinkels of omnichannel winkels (fysieke winkels met een webshop) blijkt dat hun omzet sinds de aanslagen in Parijs bijna met een vijfde (17 procent meer bepaald) is gestegen. Gezien de nog steeds erg aanwezige terreurdreiging in ons land verwacht NSZ dat ook de volgende dagen webwinkels in trek zullen zijn bij de consument. “Periodes als deze, hoe onaangenaam ook, vormen nogmaals een argument voor de kleinhandel  om de digitale trein niet te missen”, aldus NSZ-voorzitter Mattheeuws.

De ondernemersorganisatie hield ook een gelijkaardige rondvraag bij 223 reguliere winkels uit heel het land en stelde vooral opmerkelijke verschillen vast tussen steden en gemeenten onderling. Winkels uit Brussel spreken van een omzetverlies van 35 tot 40 procent, vooral sinds zaterdag dan. Hoe verder een winkel van Brussel verwijderd is en hoe kleiner de stad of de gemeente is, des te miniemer uit het omzetverlies, zo blijkt. Handelaars uit Limburg en West-Vlaanderen spreken zelfs over stabiel gebleven omzetten. In grotere steden zoals Gent en Antwerpen bedraagt het omzetverlies resp. 11 en 17 procent, ook al kan het slecht weer van afgelopen zaterdag hier zeker ook een rol bij hebben gespeeld.

Opvallend ook: sommige handelaars breiden hun vaste ronde uit naar aanleiding van de terreurdreiging of starten er één op. Dat is volgens NSZ slim bekeken en handig inspelen op de actuele noden van de consument. Bovendien zal die extra service die nu geboden wordt, zich later nog lonen: klanten vergeten immers niet snel wat een bepaalde handelaar voor hen heeft gedaan.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer