Terreurdreiging: pak horeca- en kleinhandelszaken verwachten verliezen niet goed te maken tijdens eindejaarperiode

Ondanks de verlaging van het dreigingsniveau in Brussel bleef het afgelopen weekend afzeggingen regenen bij restaurants, vooral in Brussel en de rand rond Brussel, maar in mindere mate ook in de rest van Vlaanderen. Dat blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 412 horecazaken hebben deelgenomen. De horeca is bovendien somber gestemd over de aankomende eindejaarperiode. 6 op de 10 zaken verwachten het slechter te doen dan in december van vorig jaar en dat haast uitsluitend omwille van de terreurdreiging. Opvallend is dat de handel optimistischer is gestemd: daar verwacht slechts 32 procent een slechter eindejaar. “Onlogisch is dat niet”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Heel wat winkels, zoals de bakker, slager of superette, zijn noodzakelijk voor de consumenten, dreiging of niet.” Positief evenwel was dat er afgelopen weekend opnieuw meer kooplustigen op gang waren, maar wel nog niet zoveel als voor de terreurdreiging.

Dit weekend kregen een pak restaurants, vooral uit Brussel en de Vlaamse rand, te kampen met afzeggingen. In het begin van vorige week kregen we immers te horen dat het dreigingsniveau voor Brussel tot vandaag, maandag 30 november, op het hoogste niveau zou staan. Afgelopen donderdag werd de dreiging voor Brussel teruggeschroefd van 4 naar 3, maar toen hadden heel wat mensen hun restaurantreservatie al afgezegd. De aanslagen in Parijse restaurants en cafés en de hoge dreiging in ons land zorgden ervoor dat de horecasector rake klappen kreeg en dat zelfs niet alleen in Brussel en de rand.

Bovendien ziet de horecasector het niet meteen goed komen. 58 procent gaat sowieso uit van een slechtere maand december in vergelijking met vorig jaar en dat haast hoofdzakelijk vanwege de terreurdreiging. Enkel wanneer er snel enkele doorbraken komen in het onderzoek (zoals het vatten van voortvluchtige en andere terroristen) denkt 1/5de van alle horecazaakvoerders dat de geleden schade nog kan worden goedgemaakt. Voor nagenoeg de helft van de horecazaken (47 procent) is het nu al duidelijk dat die verliezen niet meer gecompenseerd kunnen worden, wat er ook gebeurt.

Een ander geluid valt te horen bij de kleinhandel: hier verwacht slechts 1/3de van alle handelaars een slechter eindejaar in vergelijking met vorig jaar, zo geven 368 handelaars aan in een NSZ-enquête. 40 procent van de kleinhandelaars zegt dat de terreurdreiging geen invloed heeft op de verkoop, al gaat het hier wel voornamelijk uit winkels die zich vrij ver van Brussel bevinden of lokale voedingswinkels, zoals bakkers, slagers, superettes en dergelijke. “Dreiging of niet, mensen moeten eten. In die zin is het dan ook logisch dat voedingswinkels amper hinder ondervinden van de aparte situatie in ons land”, verduidelijkt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “Anderzijds zien we wel dat winkels die producten verkopen waarvan de aanschaf kan worden uitgesteld, zoals kleding- en schoenenwinkels of meubel- en interieurzaken en elektrowinkels, het veel moeilijker hebben. Dat uitstelgedrag komt ook tot uiting in de horecasector, getuige de vele afzeggingen afgelopen weekend. Positief is wel dat de winkelstraten afgelopen zaterdag opnieuw wat drukker waren, al blijft het verschil met voor de terreurdreiging nog steeds opmerkelijk.”