Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Tax shift: gedurfde keuzes blijven uit

Vijf miljard werd er naar voor geschoven. Uiteindelijk wordt voorzien in een tax shift van 7,2 miljard euro. Een goede zaak zegt NSZ want opdat de bedrijven een voordeel zullen voelen van zo’n tax shift moet het bedrag substantieel zijn. NSZ betreurt wel dat de btw op elektriciteit onmiddellijk wordt verhoogd terwijl de verhoging van de koopkracht pas gebeurt in 2016 en het nog onduidelijk is wanneer de verlaging van de werkgeversbijdragen in de praktijk wordt omgezet. Bovendien ontbreekt het aan gedurfde keuzes: verschuiven van de ene post naar de andere is ongetwijfeld een moeilijke en delicate oefening. Maar deze regering zou ons pas echt verrast hebben indien ze eerst had nagegaan of er niet kon bespaard worden. NSZ wou een slanker overheidsapparaat dat met de zesde Staatshervorming meer dan ooit aan de orde is, maar blijft met de voorziene 500 miljoen op haar honger zitten. Bovendien wil NSZ een afbouw van de spitstechnologie waar multinaltionals te pas en te onpas gebruik van maken. Tenslotte pleit de werkgeversorganisatie voor een grondige aanpassing van tijdskrediet en een serieuze beperking van de werkloosheid in de tijd.

Er werd vijf miljard naar voorgeschoven en uiteindelijk is er op kruissnelheid 7,2 miljard voorzien voor de tax shift. Een goede zaak want opdat de bedrijven een voordeel zullen voelen van zo’n tax shift moet het bedrag substantieel zijn. Dat er voorzien wordt in een loonlastenverlaging naar 25 procent en een koopkrachtverhoging van 100 euro per maand weet NSZ zeker te smaken. NSZ heeft meer problemen met de timing. Volgens de eerste berichtgevingen zou de verhoging van btw op elektriciteit, dat een goede zaak is voor de staat, onmiddellijk ingaan, terwijl de zuurstofmaatregelen voor de gezinnen pas ingaan in 2016 en het nog onduidelijk is wanneer de lastenverlaging voor bedrijven zullen ingaan. Intussen zijn er elke dag ondernemers die hun zaak moeten sluiten omdat ze niet meer weten van welk hout pijlen maken. NSZ hoopt dat deze regering de broodnodige zuurstofmaatregelen voor werkgevers zo snel mogelijk invoert. Want meer personeel, betekent meer geld in het laadje voor de staat, minder werkloosheid en hogere koopkracht. NSZ hoopt dat iemand binnen de regering zo snel mogelijk deze extra oefening doet om het belang voor de hele maatschappij in te zien.

Zonder afbreuk te doen aan het werk van deze regering en de ongetwijfeld moeilijke en delicate onderhandelingen, had NSZ gehoopt op meer durf van deze regering. Iedereen heeft al jaren de mond vol over een slanker overheidsapparaat. Zeker met de overheveling van heel wat bevoegdheden naar de gewesten was een dergelijke denkoefening meer dan ooit op zijn plaats. Met de voorziene 500 miljoen blijft NSZ op haar honger zitten. Bovendien zijn sommige aftrekposten toch hallucinant of erger nog de spitstechnologie waar multinaltionals te pas en te onpas gebruik van maken. Waarom wil niemand in deze regering dit van naderbij bekijken? Tenslotte wou NSZ een grondige aanpassing van tijdskrediet en een serieuze beperking van de werkloosheid in de tijd. In een tijdperk waarbij iedereen langer moet werken kan het toch niet dat iemand na 25 jaren te gewerkt onbeperkt zich kan nestelen in de werkloosheid, aldus nog NSZ.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer