Steeds meer camera’s op de werkvloer: sancties kunnen pas wanneer privacyregels kristalhelder zijn

In 2015 dienden 1215 ondernemingen een aanvraag in om één of meerdere camera’s op de werkvloer te plaatsen, het hoogste aantal ooit, zo blijkt uit cijfers van de Privacycommissie. Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD) wil deze instantie nu meer armslag geven, maar NSZ vraagt vooral dat de Privacycommissie pedagogisch optreedt bij die controles. Nog te weinig ondernemingen weten wat ze met die beelden mogen doen en bovendien wordt een Europese verordening die de privacyregels aanpast tegen mei 2018 van toepassing. “Vooraleer met sancties uit te pakken, moeten al die regels op het  vlak van privacy kristalhelder zijn”, vindt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

Om misbruiken met het gebruik van camera’s op de werkvloer te vermijden, wil Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer de Privacycommissie uitgebreide bevoegdheden geven. Volgens de staatssecretaris moet die instantie een waakhond worden die ook kan bijten wanneer dat nodig is. De sancties voor privacymisbruik zullen oplopen tot 4 procent van de jaarlijkse omzet van de onderneming in kwestie.

Ook al begrijpt NSZ dat er niet lichtzinnig met de privacy van burgers wordt omgesprongen, vraagt de ondernemersorganisatie dat de Privacycommissie eerst en vooral pedagogisch optreedt. Dat er een hele procedure gevolgd moet worden om als bedrijf camera’s op de werkvloer op te hangen, is doorgaans goed geweten, maar wat er met die beelden kan en mag gebeuren veel minder. Bovendien wordt een Europese verordening inzake privacy tegen mei 2018 in ons land van kracht. Vooraleer die privacyregels te controleren zullen die duidelijk uiteengezet moeten worden. Dan is het niet meer dan billijk om eerst de nodige hervormingen door te voeren conform de Europese regels, daar uitvoerig over te communiceren en pas dan te sanctioneren. Nu ontbreekt zo’n algemeen kader en zijn er nog te veel onwetendheden over wat mag en wat niet inzake privacy.