Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Spoorstaking: waar blijft die minimale dienstverlening?

Spoorstaking: waar blijft die minimale dienstverlening?

De spoorbonden leggen in januari gedurende vijf dagen het treinverkeer lam omdat ze onder meer per week één uur langer zouden moeten werken vanaf 2016 en omdat een aantal opmerkelijke privilegies zouden worden ingetrokken. “Daarmee ontwrichten de spoorbonden de start van het economisch jaar 2016 al meteen”, reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Heel wat werknemers hebben de trein nodig om op hun werk te geraken en worden dus, samen met hun werkgever, erg getroffen door zo’n meerdaagse spoorstakingen.” De ondernemersorganisatie vraagt zich ook af waarom de minimale dienstverlening, nochtans één van de speerpunten uit het federaal regeringsakkoord, zo lang op zich laat wachten en vraagt dat de federale regering dit dossier zich opnieuw volledig toe-eigent.

De spoorbonden hebben stakingsaanzeggingen ingediend voor woensdag 6, donderdag 7, donderdag 21, vrijdag 22 en zaterdag 23 januari. Ze zijn dus van plan om het treinverkeer gedurende maar liefst vijf dagen lam te leggen omdat een aantal van hun buitensporige verworven rechten riskeren te verdwijnen. “Misschien moet het NMBS-personeel, als het dan toch zo misnoegd is, eens elders gaan werken. Dan zullen ze vaststellen dat de privilegies waarover zij beschikken nergens anders voorkomen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

NSZ noemt de stakingsaanzegging in ieder geval totaal onverantwoord en misplaatst machtsvertoon. Het is spelen met het voorzichtig economisch herstel. Die vijfdaagse staking zal immers meteen een negatief effect hebben op onze economie en dat terwijl heel wat indicatoren er gunstig uitzien. Heel wat ondernemingen zullen de dupe zijn van die vakbondsacties omdat een aanzienlijk deel werknemers de trein nodig heeft om op het werk te geraken. Niet iedereen heeft zo maar een alternatief en bovendien is in heel wat sectoren (industrie, productie, handel, horeca,…) thuiswerk of werken vanuit werkplekken dicht bij huis operationeel gewoon onmogelijk.

De ondernemersorganisatie roept de federale regering op om nu snel werk te maken van een minimale dienstverlening bij spoorstakingen. Die minimumdienstverlening werd met veel toeters en bellen aangekondigd in het regeerakkoord van de regering Michel, maar ruim één jaar later staan we nog geen stap verder. Onlogisch is dat niet, vermits de federale regering het initiatief hiervoor bij de spoorbonden heeft gelegd. Zij hebben tot eind dit jaar om met een voorstel te komen. Indien dat niet gebeurt, vindt NSZ dat de regering dit dossier volledig naar zich toe moet trekken en snel een oplossing moet uitwerken. Een wetsvoorstel van N-VA, dat bepaalt dat er bij een staking tijdens de spits 60 procent van de treinen moet rijden en 40 procent daarbuiten, lijkt de ondernemersorganisatie een goed uitgangspunt.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer