Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Solden beginnen op vrijdag, maar nu al overal kortingen

De modedetailhandel kijkt reikhalzend uit naar de solden die nu vrijdag 1 juli van start gaan. Die kunnen immers alleen maar beter verlopen dan de afgelopen maanden. 84 procent van de zelfstandige kleding- en schoenenwinkels zag hun omzet dit najaar afnemen of status-quo blijven, wat dan weer goed nieuws is voor de koopjesjagers. “Vooral het slechte weer is de grootste spelbreker geweest en in mindere mate ook de terreurdreiging en het blijvend succes van webwinkels”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De modesector hoopt dan ook op superzomersolden. Slechter dan vorig jaar, toen de soldenomzet kelderde met 6 procent, kan haast niet. Opvallend is dat door de braderijen en de vele winkels die aan koppelverkoop doen consumenten nu al, voor de start van de solden, koopjes kunnen doen.

Het voorjaar van de modedetailhandel was door de bank erg slecht. 61 procent van de modehandelaars zag hun verkoop dit voorjaar afnemen met gemiddeld 11 procent. Slechts 16 procent kende een beperkte verkoopstijging van gemiddeld 2 procent, terwijl bij 23 procent de verkoop gelijk bleef ten opzichte van het voorjaar van 2015. Dat alles blijkt uit onderzoek van NSZ bij 433 kleding- en schoenenwinkels. De overvloedige regenval van de afgelopen weken en maanden en de veel te frisse temperaturen zijn hiervoor verantwoordelijk en in mindere mate de terreurdreiging en de steeds groeiende populariteit van e-commerce. Het is dan ook niet verwonderlijk dat consumenten nu al, een paar dagen voor de start van de solden, van aanzienlijke kortingen kunnen genieten op braderijen of via koppelverkoop. Beide mogen wettelijk gezien ook en ondergraven de solden amper. Vanwege de vaste data blijven de twee soldenperiodes immers aantrekkelijk voor de consument.

Het slechte voorjaar is nu, bij het begin van de zomersolden, trouwens goed nieuws voor de consument. 89 procent van alle modewinkels heeft bij de start van deze soldenperiode immers evenveel of nog meer in de rekken liggen dan bij de start van zomerkoopjes vorig jaar. Bovendien zal daardoor één winkel op vijf (18 procent) dit jaar ook starten met een hoger kortingspercentage dan vorig jaar. Gemiddeld zullen er vanaf de eerste soldendag kortingen toegekend worden van 30 procent. 19 procent van alle modedetailhandelaars begint meteen met kortingen van 40 procent of meer. Naast de klassieke zomeritems, zoals T-shirts, bloesjes, kleedjes, bikini’s, shorts sandalen en dergelijke, die de afgelopen weken en maanden in de rekken bleven liggen, zullen deze solden consumenten ook toelaten om een jurk en een zomerpak tegen een zachte prijs op de kop te tikken.

Een goede soldenperiode kan een slecht voorjaar voor een stuk goedmaken en daar hopen de modehandelaars ook op. 46 procent denkt dat de verkoop tijdens deze koopjesperiode zal toenemen tegenover de vorige zomersolden, 37 procent gaat uit van een status quo, terwijl 17 procent vreest voor een dalende verkoop. Aangezien de zomersolden vorig jaar eindigden met een stevig omzetverlies van 6 procent, kan het dit jaar alleen maar beter gaan, tenzij het koude en natte weer blijft aanhouden. NSZ verwacht dat de eerste soldendag, nu vrijdag, erg goed zal zijn en meteen een mooie aanloop zal vormen naar het eerste, drukke soldenweekend.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer