Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Sneeuw: lokale voedingswinkels verwachten pak meer thuisleveringen te realiseren

Lokale voedingswinkels hebben zich goed voorbereid op de sneeuwval en de nodige ellende op de weg. 56 procent van de voedingswinkels voorziet meer leveringen aan huis dan gewoonlijk en 38 procent heeft al aangekondigd aan hun al dan niet vaste klanten dat ze vandaag en dit weekend, indien de wegen of voet- en fietspaden er slecht bij liggen, sowieso bereid zijn om bestellingen thuis af te leveren. “Daarmee maken de buurtwinkels het verschil met de supermarkten die zulke diensten niet of tegen betaling leveren”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. Overigens is voor de buurtwinkel zo’n winterprik meer zegen dan vloek, aangezien zij doorgaans centraal en op wandelafstand gelegen zijn en zo meer klanten over de vloer krijgen.

Ook in Vlaanderen heeft het afgelopen nacht gesneeuwd en verwacht men de komende dagen nog sneeuw die voor het nodige gevaar kan zorgen op de weg, maar ook op het fiets- en voetpad. Aangezien de sneeuwval al een hele poos geleden werd aangekondigd, hebben lokale voedingswinkels, zoals bakkers, slagers, superettes en dergelijke, hun voorzorgen genomen. Bijna 4 op de 10 voedingszaken hebben hun al dan niet vaste klanten meegegeven dat ze gerust aan huis willen komen leveren als de sneeuw voor te moeilijke verplaatsingen zorgt. Meer dan de helft van de lokale voedingswinkels (56 procent meer bepaald) verwacht zich aan een pak meer leveringen dan normaal tijdens een gewoon weekend.

82 procent van de bakkers, slagers en dergelijke leveren nu al aan huis, maar dan vooral bij klanten die minder goed te been zijn of bij een aantal vaste klanten. NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Dat toont aan dat die ondernemers van het besef doordrongen zijn dat extra dienstverlening niet alleen noodzakelijk is, maar ook loont. Nu de bevolking steeds verwender wordt door webwinkels die aan huis leveren, maar ook steeds ouder en dus minder mobiel wordt, moet de kleinhandel die service verder uitbouwen en er, zoals nu het geval is met de sneeuw, op moeilijke momenten staan door aan huis te leveren. Het levert hen een aanzienlijk concurrentievoordeel op ten opzichte van supermarkten die doorgaans niet of tegen betaling van een fikse som thuis leveren.”

Overigens speelt sneeuw vaak in de kaart van de buurtwinkel. Aangezien heel wat mensen de auto dan aan de kant laten staan, krijgen de winkels die op wandelafstand liggen opvallend meer volk over de vloer. Uit eerdere bevragingen van NSZ bleek dat hun omzet tijdens een winterprik gemiddeld met 10 à 15 procent steeg. De buurtwinkel vaart dus meestal wel bij sneeuw en winter.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer