Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Slecht weer nekt modedetailhandel: enkel winkels met webshop of in galerij doen het beter

46 procent van de modedetailhandelaars ziet de verkoop van de lente- en zomercollectie afnemen, gemiddeld met 8 procent. Dat blijkt uit een enquête van NSZ waaraan 275 kleding- en schoenwinkels hebben deelgenomen. Bij 37 procent van die winkels bleef de verkoop stabiel tegenover vorig jaar. Slechts 17 procent van de boetieks ziet hun omzet toenemen. Opvallend: bij de modewinkels met een webshop zien er minder hun verkoop afnemen (namelijk 27 procent) en dat geldt ook voor winkels die gelegen zijn in een galerij of een shopping center: daar sprak ‘slechts’ 34 procent over een dalende verkoop. “De sector smeekt nu vooral om fraai lenteweer om de verkoop te stimuleren”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Warme winterkledij, broeken, t-shirts met lange mouwen en in mindere mate communiekledij en outfits voor huwelijken vinden op dit moment nog aftrek in de modedetailhandel, zo blijkt uit een enquête van NSZ bij 275 winkels uit de sector. Toch verkochten ze de afgelopen weken allerminst goed: nagenoeg de helft (46 procent) van alle kleding- en schoenenwinkels zag hun verkoop de afgelopen weken gevoelig afnemen. Gemiddeld gaat het om een daling van 8 procent. Ruim één derde van de ondervraagde handelszaken tekende dan weer een status quo op tegenover dezelfde periode vorig jaar. Nog geen vijfde van de modezaken (17 procent) kan rekenen op een toenemende verkoop, die gemiddeld weliswaar erg licht is, namelijk 3 procent.

Stuk voor stuk wijzen alle modedetailhandelaars die met een lagere verkoop te kampen hebben naar het slechte weer van de afgelopen weken. Van echt lenteweer is tot nu toe, op een dag of twee na, nog geen sprake geweest, waardoor consumenten ook weinig zin hebben om lente- en zomerkledij en -schoeisel in te slaan. Het weer speelt de sector al jaren parten. Het lijkt wel alsof de seizoenen grotendeels verdwenen zijn en we te maken hebben met een permanente herfst. Een aantal handelaars verwijst ook naar de aanslagen van 22 maart en de nasleep ervan om de dalende verkoop te kaderen.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Opmerkelijk is dat modedetailzaken die naast een stenen winkel ook een webwinkel hebben betere resultaten kunnen voorleggen dan de louter fysieke winkels. ‘Slechts’ 27 procent van die omnichannel winkels zag hun verkoop afkalven. Hetzelfde verhaal voor kleding- en schoenenwinkels die zich binnen een overdekte plaats bevinden, zoals een winkelcentrum of een galerij. ‘Slechts’ 34 procent van de winkels in zo’n situatie zag hun verkoop afnemen, maar dat is nog steeds eerder weinig tegenover als je weet dat nagenoeg de helft van het totaal aantal modezaken hun verkoop de afgelopen weken zag kelderen.”

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer