Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Sjoemelsoftware: geef handelaar zelfde garantietermijn als consument

Sjoemelsoftware: geef handelaar zelfde garantietermijn als consument

Dat minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil nagaan of fabrikanten sjoemelsoftware gebruiken om ervoor te zorgen dat toestellen snel stuk gaan, vindt NSZ een goede zaak. Daarnaast denkt Peeters er aan om de garantietermijnen, nu twee jaar, te verlengen. Dat kan voor NSZ enkel indien de garantietermijn die een handelaar heeft met een producent volledig identiek is aan de garantie die de consument heeft. “Dat is nu bij meer dan acht op de tien handelaars vaak beperkt tot zes maanden”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

Federaal minister van Consumentenzaken Kris Peeters wil maatregelen nemen om toestellen langer te laten meegaan. Hij wil bijvoorbeeld de mechanismes aanpakken die producenten doelbewust inbouwen om toestellen snel te laten kapot gaan. Dat vindt NSZ een uitstekende maatregel, maar veel minder opgezet is de ondernemersorganisatie met het voorstel om de garantietermijnen, die nu twee jaar bedragen, te verlengen. “Ook dat moet kunnen, maar op één voorwaarde: dat de handelaar dezelfde garantietermijn krijgt als de consument”, benadrukt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “En dat is allesbehalve het geval nu.”

84 procent van de handelaars beschikt niet over een gelijkaardige garantietermijn als de consument bij de producent, zo bleek uit onderzoek uit 2014 van NSZ bij 274 handelszaken die elektro, computers, multimedia en huishoudapparaten verkopen. De producent mag immers zelf kiezen welke garantie hij biedt aan zijn verkooppunten. “Het is teleurstellend dat slechts 1/6de van alle producenten die garantie gelijkschakelt tussen handelaar en consument. In nagenoeg alle gevallen ligt de verantwoordelijkheid van een bepaald defect bij de producent. En toch ontloopt die zijn verantwoordelijkheid en betaalt de handelaar het gelag”, betreurt de NSZ-voorzitter. Daarom vindt de ondernemersorganisatie dat de handelaar bij de producent een gelijkaardige garantie moet krijgen als de consument bij de handelaar. En dat al zeker wanneer de garantietermijnen zouden worden opgetrokken. Nu kan de handelaar zich ten opzichte van de leverancier enkel beroepen op verborgen gebreken (met een zware bewijslast) en op de contractuele termijn die vaak slechts zes maanden bedraagt.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer