Rookverbod: zonder maatregelen zullen nog veel cafés de deuren moeten sluiten

Hoeveel cafés moeten nog de deuren sluiten vooraleer de overheid financiële maatregelen voorziet voor onze bruine kroegen?  Zo reageert NSZ op de verzegeling van het Gentse café Milano na het herhaaldelijk overtreden van het rookverbod. NSZ vindt weliswaar dat het rookverbod in de horeca gerespecteerd moet worden maar de organisatie wil niet blind zijn voor de realiteit. Heel wat cafés hebben moeite om het hoofd boven water te houden temeer opdat op de vooravond van het rookverbod  8 op de 10 caféklanten rokers waren. En het is niet zo dat niet-rokers nu massaal op café gaan. “We pleiten niet om de asbakken terug op tafel te zetten maar wel voor zuurstofmaatregelen zoals een btw-verlaging naar 6 procent en een verdergaande loonlastenverlaging”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter NSZ. Zonder die maatregelen zal een groot stuk van dit Belgisch patrimonium verdwijnen.

We keuren geenszins goed dat een café de regels aan zijn laars lapt. Want dit is oneerlijke concurrentie, zegt NSZ. “De wet is immers de wet en iedereen moet die naleven. Anderzijds willen we niet blind zijn voor het aantal faillissementen en stopzettingen  in de sector”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Tijdens de eerste drie jaar na de introductie van het rookverbod nam het aantal failliete cafés in ons land met 18 procent toe, zo bleek uit eerder onderzoek van NSZ. Tijdens diezelfde periode daalde ook het aantal opgestarte cafés met 22 procent. Dit komt hoofdzakelijk omdat 8 op de 10 caféklanten op de vooravond van het rookverbod rokers waren, zo bleek uit grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Significant. En bovendien zijn rokers ook goede klanten op café.

Indien we de bruine cafés willen behouden dan dienen we hen de nodige financiële zuurstof te geven.  Niet door terug de asbakken op de cafétafels te plaatsen maar door eindelijk compensatiemaatregelen te voorzien voor deze noodlijdende sector. NSZ betreurt dat noch de FOD Volksgezondheid noch een andere overheid begaan is met de financiële gezondheid van de uitbaters. “Erger nog, in plaats van maatregelen te voorzien hoorden we onlangs dat uitgerekend deze kroegen eventueel onderworpen zullen worden aan de witte kassa indien ze ook af en toe een kleine snack serveren. Willen we nu echt de sector doodknijpen?” NSZ blijft pleiten voor een solide relanceplan met een verlaging van de btw op 6 procent en een verdere, algemene loonlastenverlaging.