Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Daphne De Keukelaere

Communicatieverantwoordelijke

daphne.dekeukelaere@nsz.be
0470 11 10 57

Reisbureaus opnieuw in opmars

56 procent van de reisbureaus ondervindt dat steeds meer consumenten het online boeken van een reis laten voor wat het is en opnieuw kiezen voor een reisbureau. Dat blijkt uit een onderzoek van NSZ waaraan 181 zelfstandige reisbureaus hebben deelgenomen. Dat heeft volgens een derde van de reisbureaus te maken met het feit dat consumenten slechte ervaringen hadden bij een online boeking en nu opnieuw het zekere voor het onzekere nemen. “Service en kwaliteit komen altijd opnieuw bovendrijven en bovendien spelen reisbureaus nu ook meer in op het online verhaal”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. Opvallend wel: alle ondervraagde reisbureaus komen regelmatig in contact met klanten die willen afdingen op de prijs van hun reis omdat ze online lagere prijzen hebben gezien.

Een paar jaar geleden luidde het dat het reisbureau met uitsterven bedreigd was. Iedereen zou zijn reis online boeken zonder tussenkomst van een reisagent. Uit een onderzoek dat NSZ voerde en waaraan 181 zelfstandige reisbureaus hebben deelgenomen, blijkt dat de zaken aan het keren zijn. Ruim de helft van de reisbureaus (56 procent meer bepaald) geeft immers aan dat steeds meer consumenten opnieuw kiezen voor een ‘klassiek’ reisbureau en het online boeken laten voor wat het is. Hoofdredenen hiervoor, aldus de reisbureaus: de goede service en de dienstverlening die ook geboden wordt wanneer er een probleem is ter plaatse op reis (94 procent), maar ook de negatieve ervaring waarmee menig reiziger al te maken had wanneer hij online een verblijf had geboekt (32 procent). Denken we bij dit laatste aan een gehuurde villa die niet blijkt te bestaan of een verblijf dat slecht onderhouden is en zo meer. Veel Belgen kijken echt uit naar hun reis en willen dan niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

39 procent van de reisbureaus ziet sinds het najaar van vorig jaar het aantal klanten dan ook opnieuw toenemen, gemiddeld met 9 procent. Bij 17 procent deed die tendens zich al eerder voor. Opvallend is ook de toegenomen specialisatie bij reisbureaus: 52 procent heeft zich ondertussen gespecialiseerd in een bepaalde niche, bijvoorbeeld avontuurlijke reizen, of één bepaalde regio, bijvoorbeeld Scandinavië. 8 op de 10 reisbureaus zijn ervan overtuigd dat specialisatie nodig is om op lange termijn te overleven.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Dat we in digitale tijden leven, zal niemand ontkennen, maar dat wil daarom niet per se zeggen dat klassieke dienstverleners geen plaats meer zouden hebben op de markt. Kwaliteit en service komen altijd bovendrijven.” Bovendien stappen ook de ‘klassieke’ reisbureaus mee in het digitale verhaal. Bij de helft is het mogelijk om via hun website een reis te boeken, terwijl ze stuk voor stuk gebruik maken van sociale media, zoals Facebook en Instagram, om de aangeboden reizen te promoten.

Ook de consument surft alvorens een reis te boeken doorgaans op het internet, al is het maar om bepaalde bestemmingen van naderbij te bekijken en een idee te hebben van de prijs. Het is dan ook niet verwonderlijk dat alle reisbureaus regelmatig te maken hebben met klanten die van de prijs proberen af te doen omdat ze online, bijvoorbeeld op Booking.com, lagere prijzen hebben gezien. Bij de hoofdmoot van de reisbureaus (72 procent) doet tussen de 1 en 10 procent van de klanten dat, maar bij 16 procent van de reisbureaus loopt het aantal afbiedende klanten op tot een kwart. “Het beste is dan om duidelijk uit te leggen waarom de reis iets meer kost. Iedere klant begrijpt wel dat er aan dienstverlening een bepaalde prijs vasthangt”, besluit NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer