Provincie Antwerpen afgetekend koploper qua aantal winkeldiefstallen

Meer dan één derde van alle winkeldiefstallen die in Vlaanderen gepleegd worden, vindt plaats in de provincie Antwerpen. Dat blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van regionale cijfers van de federale politie. Antwerpen wordt op ruime afstand gevolgd door de provincie Oost-Vlaanderen, waar iets minder dan een kwart van alle winkeldiefstallen in Vlaanderen worden gepleegd. “Winkeldiefstal blijft een grootstedelijk fenomeen en de stad Antwerpen duidelijk een aantrekkingspool voor winkeldieven”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Het is dan ook alleen maar positief dat het Antwerps parket sinds begin dit jaar opnieuw snelrecht heeft ingevoerd voor winkeldiefstallen na dat drie jaar niet gedaan te hebben.” Aanvullend blijft de ondernemersorganisatie pleiten voor de invoering van een winkeldiefstalboete, een sanctie die in Nederland het nodige effect ressorteert.

In 2016 werd 36,4 procent van alle winkeldiefstallen in Vlaanderen in de provincie Antwerpen gepleegd, zo blijkt uit een analyse van NSZ op basis van cijfers van de federale politie. Ook de jaren daarvoor schommelde het aantal winkeldiefstallen in de provincie Antwerpen gemiddeld rond de 35 procent. Feit is dat deze provincie afgetekend koploper is in Vlaanderen wat het aantal winkeldiefstallen betreft. Op ruime afstand volgen de provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen die respectievelijk goed zijn voor gemiddeld 23 en 18 procent van alle winkeldiefstallen die in Vlaanderen gepleegd worden. De provincies Vlaams-Brabant (13 procent) en Limburg (11 procent) scoren op het vlak van winkeldiefstal gevoelig beter.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Winkeldiefstal doet zich voornamelijk voor in grote steden. In die zin is het niet verwonderlijk dat de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen de rangschikking aanvoeren qua aantal winkeldiefstallen. De steden Antwerpen en Gent blijven, dankzij de vele winkels die er zijn, belangrijke aantrekkingspolen voor winkeldieven.” Hoewel het Antwerps parket jaren geleden al een pioniersrol opnam door snelrecht in te voeren voor winkeldieven, werd dat snelrecht de afgelopen drie jaar hoofdzakelijk ingezet in de strijd tegen drugs. Dat is gezien het hoog aantal winkeldiefstallen in de provincie geen slimme zet geweest en NSZ is dan ook tevreden dat het parket van Antwerpen sinds februari 2017 opnieuw winkeldieven voor de snelrechter daagt.

Om winkeldiefstal nog efficiënter aan te pakken, blijft NSZ ijveren voor de winkeldiefstalboete, een sanctie die wordt toegepast in Nederland. Bij onze Noorderburen mogen handelaars een schadevergoeding van 181 euro vragen aan een winkeldief op voorwaarde ze dan ook een officiële aangifte doen bij de politie. Afrekenen met winkeldieven, heet die praktijk en een aparte stichting (de Stichting Afrekenen met Winkeldieven) is hiervoor bevoegd. 65 procent van alle claims wordt door de winkeldieven direct betaald, zo blijkt uit cijfers van de stichting zelf. Wie niet betaalt, krijgt een incassotraject voorgeschoteld. Op die manier wordt in totaal 80 procent van alle boetes betaald. De Stichting rekent de handelaar hiervoor 38 euro administratiekosten, wat betekent dat hij finaal 143 euro ontvangt.

Deze manier van werken heeft voor twee positieve gevolgen gezorgd in Nederland. Enerzijds is het aantal winkeldiefstallen gedaald, anderzijds is een handelaar nu meer dan ooit bereid een diefstal aan te geven. Hij weet immers dat de kans groot is dat de dader zal worden bestraft en hij wordt vergoed voor de geleden schade. Die schade omvat niet alleen eventuele zaken die door de dief kapotgemaakt werden, maar ook de tijd die nodig is om alles af te handelen. NSZ wil dat deze sanctie voor winkeldieven ook in België realiteit wordt en heeft hierover een voorstel geformuleerd aan federaal minister voor Zelfstandigen en Kmo’s Denis Ducarme (MR). Op zijn aansturen worden nu verschillende formules bekeken en afgetoetst. Voor NSZ is het evident dat het beheer hiervan in ons land moet gaan naar een onafhankelijke instantie waarin alle erkende organisaties die rond handel werken zetelen.