Daphne De Keukelaere

daphne.dekeukelaere@nsz.be

Premie om werkzoekenden aan te moedigen zelfstandige te worden is goed, maar begeleiding even essentieel

NSZ juicht de maatregel van Brussels minister van Economie en Werk Didier Gosuin (Défi) toe om werkzoekenden die aan de slag willen als zelfstandige gedurende zes maanden te ondersteunen met een premie van 4000 euro. “Die maatregel is op twee vlakken voordelig: minder werkzoekenden en meer ondernemers in Brussel”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Indien dit beleid vruchten afwerpt, vraagt de ondernemersorganisatie dat ook de Vlaamse en Waalse regering een gelijkaardige stimulans uitbouwen. Sowieso moeten in de drie regio’s van ons land nog meer mensen de stap tot het ondernemerschap durven te zetten, maar daarbij mag ook de begeleiding niet uit het oog verloren worden.

Vanaf januari 2018 krijgt een Brusselse werkzoekende een premie van 4000 euro wanneer hij of zij zelfstandige wordt. Tijdens de eerste maand krijgt de beginnende zelfstandige een premie van 1250 euro, vervolgens 1000 euro tijdens de tweede maand, 750 euro tijdens de derde maand, 500 euro tijdens de vierde maand en telkens 250 euro tijdens de vijfde en zesde maand. Hij wordt daarbij ook begeleid door Impulse Brussels, het Brussels agentschap voor Ondernemen.

Volgens NSZ gaat het om een positieve stimulans die het ondernemerschap zal bevorderen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en bovendien de nog steeds erg hoge werkloosheid voor een stukje zal indammen. Indien de evaluatie van deze maatregel na één jaar positief is, zouden ook Vlaanderen en Wallonië op deze kar moeten springen. De drie regio’s worden immers geconfronteerd met enerzijds vergrijzend ondernemerschap en te weinig mensen die effectief starten en het ook volhouden als zelfstandige.

“Hoewel we enthousiast zijn over deze Brusselse premie blijven we ook hameren op het belang van ondersteuning en begeleiding bij de opstart van een onderneming, zoals dit hier ook voorzien is door Impulse Brussels”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Startende ondernemers enkel financieel ondersteunen zal dikwijls niet volstaan, begeleiding en coaching is minstens even essentieel. Een ideale stimulans combineert met andere woorden financiering en begeleiding en dat heeft de Brusselse regering goed begrepen.”