Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Daphne De Keukelaere

Communicatieverantwoordelijke

daphne.dekeukelaere@nsz.be
0470 11 10 57

Parkeren in Vlaamse winkelgebieden is ronduit duur. NSZ pleit voor goedkoper parkeerbeleid

Parkeren in Vlaamse winkelgebieden is ronduit duur. NSZ pleit voor goedkoper parkeerbeleid

Parkeren in de Vlaamse centrum- en grootsteden is ronduit  duur. Dat is de conclusie van een onderzoek van NSZ naar de parkeerkosten in het centrum van 13 Vlaamse steden. NSZ pleit dan ook voor een forse daling van de parkeertarieven en het zelfs gratis maken van het parkeren tijdens drukke economische periodes, zoals de solden. In Gent bijvoorbeeld betaal je 6 euro om 2 uur bovengronds te parkeren, in Antwerpen kost 4 uur parkeren in een betaalparking 11,2 euro. Het kan nochtans ook anders, dat bewijzen Sint-Niklaas, waar 2 uur straatparkeren 2,45 euro kost, en Roeselare, waar een betaalparking 3,75 euro kost voor 4 uur. Kortparkeren is in de meeste Vlaamse steden mogelijk, echter zelden langer dan een half uur. NSZ vindt een half uur echter een te korte periode en pleit voor een uitbreiding, eventueel gekoppeld aan de aankopen bij lokale handelaars. “Het steeds vaker autoluw maken van stadscentra heeft reeds serieus de schaar gezet in het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Daarenboven is zowel het straatparkeren als het parkeren in betaalparkings veel te duur. Dit is een doorn in het oog van handelaars en horeca-uitbaters in onze steden, die steeds meer de concurrentie dienen aan te gaan met de grote shoppingcentra met massaparkings”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Daarenboven is het wegblijven van steeds meer consumenten in de stadscentra ook een slechte zaak is voor de stad zelf, want op termijn betekent dit meer leegstand, aldus NSZ. Het wordt tijd dat de steden en gemeenten verder kijken dan hun neus lang is en het parkeren in centra aantrekkelijker maken.

Straatparkeren in de Vlaamse centrum- en grootsteden kost gemiddeld 3,72 euro voor 2 uur. De goedkoopste stad om op straat te parkeren is Sint-Niklaas (2,45€/2u), de duurste is dan weer Gent (6€/2u). In de meeste steden kan de klant terecht aan de betaalautomaat met cash geld, bankkaart of kan men betalen via sms. Steeds meer steden maken ook gebruik van een betaalapp. In Antwerpen kan de klant niet langer terecht aan de betaalautomaat met cashgeld. In Roeselare kunnen bezoekers dan weer betalen met een herlaadsysteem dat in verschillende steden geldig is. Betalen op straat is in alle steden, behalve Oostende verplicht van maandag tot en met zaterdag. In de Koningin der Badsteden dient ook op zondag de parkeermeter gevuld te worden. Niet betalen kan de klant een aardige duit kosten: boetes lopen op van 15 euro (Genk) tot 80 euro (Gent, parkeren in bewonerszone). 

Parkeren op straat in het hart van het handelscentrum is in de meeste steden ook niet langer mogelijk dan twee uur aan een stuk. Daarenboven hebben heel wat Vlaamse steden hun stadscentra autoluw of zelfs autovrij gemaakt, waardoor er heel wat parkeerplaatsen in het hart van de stad zijn verdwenen, aldus NSZ. In deze steden wordt parkeren in een, al dan niet ondergrondse, betaalparking dan ook bevordert. De prijzen zijn, volgens NSZ, echter niet motiverend. Om vier uur te parkeren in een betaalparking betaal je in de Vlaamse centrum- en grootsteden gemiddeld 7,27 euro. In Roeselare ben je het goedkoopst af met 3,75 euro, terwijl je in Antwerpen reeds een forse hap uit het shopbudget haalt door ondergronds te parkeren met 11,2 euro voor vier uur parkeren. NSZ vraagt steden dan ook om hun concessies met de uitbaters van de parkings dan ook zoveel mogelijk te herbekijken en indien mogelijk de prijzen te verlagen of samenwerkingsverbanden te bevorderen tussen de handel en de parkeeruitbaters waar verlagingen mogelijk zijn. “Winkel-wandelstraten zijn misschien aangenamer voor de winkelbeleving, maar dat mag niet ten koste gaan van de portemonnee van de klanten. Op die manier jaagt men klanten van de stadscentra naar de winkelcentra en dat is de doodsteek voor vele handels- en horecazaken”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

In de meeste steden kan men een half uur gratis parkeren om snel een boodschap te doen. Steeds vaker worden deze ‘Shop&Go-plaatsen’ uitgerust met een elektronisch systeem dat de klant automatisch beboet wanneer deze de toegelaten parkeertijd overschrijdt. Dit is bijvoorbeeld het geval in Aalst, waar het overschrijden van de parkeertijd 50 euro kost. “Het zal je maar overkomen, gauw een boodschap gaan doen, onverwachts iets langer moeten aanschuiven en bij aankomst merken dat je een boete hebt die vaak hoger zal zijn dan het aangekochte goed. Dat schrikt klanten af. Een half uur is dan ook te kort”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. NSZ pleit voor een uitbreiding van het kortparkeren tot een uur of een systeem van voordelig parkeren waar ‘parkeerminuten’ kunnen verdiend worden bij aankopen bij lokale handelaars en/of horeca-uitbaters. “Op die manier wordt de lokale handel en horeca volop gesteund. Het zijn immers zij die mee de ‘ambiance’ bepalen in een stadscentrum. Een stad zonder levendige handelskern is een dode stad en zorgt voor leegstand”, vervolgt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Volgens NSZ moeten de Vlaamse steden dan ook meer werk maken van een voordelig parkeerbeleid en zelfs in een mogelijkheid tot gratis parkeren tijdens economische belangrijke periodes voor de handel en horeca, zoals  bijvoorbeeld de solden en tal van plaatselijke actiedagen en evenementen. Het wordt tijd dat de steden en gemeenten verder kijken dan hun neus lang is want een bruisende stad met goed draaiende retail en horeca zorgt ook voor meer belastingen en dus meer inkomsten voor de plaatselijke overheid.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer