Optrekken wettelijke pensioenleeftijd: er eerst voor zorgen dat iedereen tot zijn 65ste blijft werken

De kamer heeft de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar goedgekeurd. In 2025 zal de wettelijke pensioenleeftijd op 66 liggen, in 2030 op 67 jaar. Volgens NSZ is deze maatregel op dit moment onzinnig. “We moeten er eerst en vooral alles aan doen om iedereen die werkt tot zijn of haar 65ste aan de slag te houden. Dat is en blijft de essentie”, vindt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

De kamer heeft de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar goedgekeurd. Tegen 2025 zullen we op 66 jaar met pensioen kunnen. In 2030 stijgt de pensioenleeftijd nog eens tot 67 jaar. Vervroegd pensioen zal pas mogelijk zijn vanaf 62,5 jaar in 2017 en vanaf 63 jaar in 2018. De loopbaanvoorwaarde wordt opgetrokken tot 41 jaar in 2017 en tot 42 jaar in 2019.

Op dit moment gaan de meeste Belgen op pensioen rond de leeftijd van 59 à 60 jaar. Dat is volgens NSZ inderdaad niet langer houdbaar. Maar de ondernemersorganisatie vindt het optrekken van de wettelijke pensioenleeftijd weinig zinvol. Eerst en vooral moet werken tot de leeftijd van 65 jaar de norm voor iedereen worden. Dat houdt onder andere in dat de stelsels van werkloosheid met bedrijfstoeslag (het voormalige brugpensioen) helemaal worden afgeschaft. Wat baat het immers om de wettelijke pensioenleeftijd op te trekken zolang er weinig tot niets gedaan wordt aan het optrekken van de effectieve pensioenleeftijd?