Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Pers

Pers en communicatie

U bent journalist en zit met vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.

Christine Mattheeuws

Voorzitter NSZ

christine.mattheeuws@nsz.be
0476 44 74 97

Sven Nouten

Communicatieverantwoordelijke

sven.nouten@nsz.be
0477 23 80 74

Opnieuw slecht najaar voor modedetailhandel

De modedetailhandel tekende dit najaar een omzetverlies op van 4 procent, zo blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 533 zelfstandige kleding- en schoenenwinkels deelnamen. Een slecht resultaat, zeker omdat het najaar in 2015 ook al een omzetverlies van 7 procent betekende voor de sector. In vergelijking met andere Europese landen werd er dit najaar in ons land minder geconsumeerd. Dat heeft voor een groot stuk met perceptie te maken. Een aantal grote bedrijven, zoals ING en Caterpillar, dankte hun medewerkers massaal af, waardoor heel wat Belgen vrezen voor hun job en de vinger op de knip houden. Wat de aankomende solden betreft, zijn de modedetailhandelaars verdeeld: 35 procent verwacht betere zaken te doen dan tijdens de wintersolden van vorig jaar, terwijl 38 procent slechtere solden verwacht.

Het najaar was andermaal geen voltreffer voor de modedetailhandel in ons land. Gemiddeld ging hun omzet er met 4 procent op achteruit ten opzichte van het najaar van 2015, dat zelf al catastrofaal verliep met een gemiddeld omzetverlies van 7 procent. Wetende dat de sector in een negatieve spiraal zit waarbij de omzetcijfers elk jaar dalen, is het tijd om er iets aan te doen. Opvallend is wel dat handelaars die een stenen winkel combineren met een webwinkel of een actieve sociale mediastrategie hanteren gemiddeld betere cijfers kunnen voorleggen: hun omzet daalt gemiddeld slechts met 1,5 procent. “Dat is nogmaals het bewijs dat het loont om ook een aanbod te voorzien via een webwinkel”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Zo’n online winkel laat toe om klanten te bereiken die je anders niet zou bereiken en dus om de omzet te vergroten, zelfs wanneer op dit moment maar 5 à 10 procent van de kleding bij een zelfstandige modewinkel via de webwinkel wordt aangekocht.” Ook het gebruiken van sociale media is een goede zet. Om de slabakkende verkoop nog verder tegen te gaan, raadt NSZ verder aan om rond beleving te werken in winkels. Een winkel moet meer worden dan een louter verkooppunt, maar moet ook verrassen met expertise, een uniek aanbod en evenementen die daaraan gekoppeld worden.

NSZ verklaart het slechte najaar voor de kleding- en schoenenwinkels door de te zachte herfst en de angst die er bij Belgen ingebakken zit. Dit najaar kondigde pak bedrijven massale herstructureringen aan, waardoor de Belg vreest om zijn baan te verliezen en sowieso voorzichtiger consumeert. Dat de perceptie het hier duidelijk haalt van de realiteit blijkt uit de netto aangroei van het aantal jobs in ons land (55.000 in het bedrijfsleven meer bepaald). Anderzijds heeft deze voorzichtigere consumptie ook met een aantal regeringsmaatregelen te maken: zo werden energie, water en kinderopvang opvallend duurder en dus meteen voelbaar in de portefeuille van iedereen.

De modedetailhandel kijkt dan ook eerder met een bang hart naar de aankomende wintersolden, die op dinsdag 3 januari beginnen. Positief is in ieder geval dat de solden starten in volle kerstvakantie, wat garant zou moeten staan voor een sterke start. Toch verwacht slechts 35 procent van de kleding- en schoenenwinkels het beter te doen dan tijdens de wintersolden van 2016, die toen eindigden met een gemiddelde omzetstijging van 3,5 procent. 38 procent van de ondervraagde modedetailhandelaars gaat dan weer uit van slechtere solden, terwijl 27 uitgaat van een status-quo. Sowieso mag de soldenjager er gerust op zijn: door het slechte najaar zullen de rekken bijzonder goedgevuld zijn bij de start van de solden. In die rekken ligt er vooral winterkledij, zoals dikke jassen, pulls, broeken en stevige schoenen. Logisch, want tot nu toe was er nog geen sprake van enig winterweer.

deel dit

Word NSZ-lid

Ervaar alle voordelen van ons lidmaatschap

Registreer